Gayl Jones’s Corregidora and Song For Anninho: Historical Revision, Female Diaspora, and Music

Autores

  • María Rocío Cobo Piñero Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2014n67p37

Resumo

 

In this article I analyze how black music may be used to (re)interpret the legacy of slavery in Gayl Jones’s literary works Corregidora (1975) and Song for Anninho (1981). I argue that female Classic Blues from the 1920s functions as a testimony of resistance and as a means to recount the stories featured in these two texts. The U.S. black author uses the cadences, themes, and tropes of the blues in order to decode female versions of the black diaspora in the Americas. In addition, by setting her literary work in Brazil, Jones establishes an inter-American dialogue and imagines polyphonic and syncretic spaces where the blues is the model for historical revision. Inscribing my study within the theoretical frame of black feminist cultural studies, I emphasize the importance of the first person enunciative voice in female blues, as well as in the texts selected. 

Biografia do Autor

María Rocío Cobo Piñero, Universidad de Sevilla

Doutora em Letras Inglês desde 2014 pela Universidad de Sevilla (Espanha), em cotutela internacional com a Universidade Federal do Espírito Santo (Brasil). Possui mestrado em Ensino de Espanhol como Língua Estrangeira - Universidad Pablo de Olavide, Espanha (2010) e mestrado em Estudos Culturais Americanos - University of Pennsylvania, EUA (2001). Realizou o curso de especialização em Didática de Ensino pela Universidad de Sevilla (2000) e licenciou-se em Filologia (Letras Inglês-Espanhol) também pela Universidad de Sevilla (1999). Tem grande experiência na gestão e coordenação de convênios com universidades estadunidenses e espanholas, na direção acadêmica de programas de intercâmbio universitário, e na criação de materiais didáticos. Atua como professora nas áreas de Ensino de Espanhol como Língua Estrangeira, Sociedade e Cultura espanhola, e Literaturas em Língua Inglesa. Seus interesses de pesquisa envolvem os seguintes temas dentro dos estudos culturais e literários: gênero, afrodescendência, alteridade, migrações e didática.

Publicado

2014-12-16