Junior company in the work of the professional consultant of Librarianship: a case study from the Federal University of Goiás

Authors

  • Thayse Mendes Graduanda do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás
  • Paulo Fraga Graduando do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás
  • Ilaydiany Oliveira Professora do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2018v23nespp25

Keywords:

Professional Competences, Entrepreneurship, Information Consultant, Librarian

Abstract

It aims to identify if the students of the Librarianship Course of the Federal University of Goiás have a consultant profile provided by the resources offered through the Junior Company of the course. The study has as its main questioning to verify if the Junior Company has contributed to the professional background of the future librarians of the state of Goiás. To do so, seeks to identify the main landmarks that tell the story of the junior librarianship company of the Federal University of Goiás, it analyzes the intentions of undergraduate librarians to work in the business line and the influence of the Junior Company in the consulting practice. It utilizes a bibliographic procedure to underlie the ideas presented and with the presupposition to understand the issue in detail, a case study is delimited with a quantitative and qualitative approach through a descriptive-explanatory method of data collection by applying questionnaires and conducting interviews with professors and undergraduate students. It may be concluded that the students of the Librarianship course have an understanding of what a Junior Company is and how it is able to offer knowledge about consulting activities for future librarians in the state of Goiás, besides their willingness and  interest in participating in the Junior Company, as well as acting in the consulting area. However, it is identified that the existing Junior Company is not active and is not able to offer intellectual and professional subsidies to students who have an interest in being part of it, due to the lack of disclosure of the company and to the non-performance of activities once its functions have terminated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Classificação Brasileira de Ocupações: profissionais da informação. Brasília, 2002. Disponível em: <http://www.ocupacoes.com.br/cbo-mte/261205-bibliotecario>. Acesso em: 1 mar. 2017.

BRASIL Junior. Conceito Nacional de Empresa Júnior – CNEJ, 2007. Disponível em: <http://brasiljunior.org.br/uploads/institutional/file/file/5/CNEJ.pdf>. Acesso em 1 de mar. 2017.

CENTRO DE EMPREENDEDORISMO E INCUBAÇÃO, 2017. Disponível em: <https://cei.ufg.br/p/17181-o-centro-de-empreendedorismo-e-incubacao-cei>. Acesso em: 14 de nov. 2017.

CGI JÚNIOR. Consultoria para gerência de informações. Minas Gerais: 2010. Disponível em: <http://cgijunior.blogspot.com.br>. Acesso em: 13 de mar. 2017.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre:

Editora da UFRGS, 2009.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MATOS, Franco de. A empresa júnior no Brasil e no mundo: o conceito, o funcionamento, a história e as tendências do movimento EJ. São Paulo: Martin Claret, 1997.

MILANO, Manoelle. Cristine. Dalri.; DAVOK, Delsi. Fries. Consultor de informação: serviços prestados por empresas de consultoria nas áreas de biblioteconomia e gestão da informação. Revista ACB, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 253-278, mar. 2009. Disponível em: <https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/658/726>. Acesso em: 1 mar. 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Projeto Político Pedagógico: Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás. 2016. [Documento não publicado].

PINHEIRO, Ana Cleide Lucio et al. Os diversos espaços de atuação para o profissional bibliotecário. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, v.2, n.2, out. 2012. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/moci/article/viewFile/1698/1148>. Acesso em: 1 mar. 2017.

SOUZA, Thaís Gabrielly Fernandes. O Ensino de Biblioteconomia na Universidade Federal de Goiás: uma análise dos currículos do curso 1980-2004. 2017. 76 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação), Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Informação e Comunicação (FIC), Biblioteconomia, Goiânia, 2017. Disponível em: <https://goo.gl/mEJ1Ek>. Acesso em: 10 de novembro de 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Resolução n. 135/1979. Dispõe sobre a criação do Curso de Biblioteconomia na Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 1979. Disponível em: <https://sistemas.ufg.br/consultas_publicas/resolucoes/arquivos/Resolucao_CEPEC_1979_0135.pdf>. Acesso em: 1 de novembro de 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Resolução - CONSUNI nº 13/2012. Transfere a sede do curso de graduação em Gestão da Informação, criado pela Resolução CONSUNI Nº 16/2008, do Instituto de Informática - INF para a Faculdade de Comunicação e Biblioteconomia – FACOMB da Universidade Federal de Goiás. Disponível em: <https://www.ufg.br/n/63397-resolucoes>. Acesso em: 14 nov. 2017.

Published

2018-06-20

How to Cite

MENDES, Thayse; FRAGA, Paulo; OLIVEIRA, Ilaydiany. Junior company in the work of the professional consultant of Librarianship: a case study from the Federal University of Goiás. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], p. 25–40, 2018. DOI: 10.5007/1518-2924.2018v23nespp25. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23nespp25. Acesso em: 17 may. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.