From the information user to the informational subject: reflection on conceptual assumptions from brazilian research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e90127

Keywords:

Informational Subject, Informational Subject., Information uses and users

Abstract

Objective: Analyzes the conceptual premises regarding the informational subject, from a series of theoric developments, originated in Brazilian research (master’s dissertations and doctorate thesis) in the Information Science field, which is available at the Biblioteca Digital de Dissertações de Teses-BDTD archives, between 1998 and 2021.

Methods: The research is classified as a systematic literature review in terms of data collection. The research steps (gathering, structure, and data analysis) have been displayed using the collective subject discourse (CSD) technique, which is a qualitative organizational and analysis data resource method, that substantiates the social representation theory. CSD allows knowing thoughts, representations, beliefs, and values of a Community on a particular theme.

Results: The conceptual presumptions gathered to show a transformation in the understanding regarding information users as information subjects. It happens in the sense of this user placing him/herself as an active subject, who simultaneously searches, accesses, retrieves, and uses information and, throughout these established actions, generates and socializes his / her information.

Conclusions: The information subject presumptions, gathered from the analyzed data, highlight a sociocognitive subject, who establishes a deep relation with information, through information practices such as search, use, Generation, and socialization. In this process of meaning attribution and communication, this subject relates his / her informational needs to lived social and historical backgrounds (social fields) appear appealing as well to a series of sociocognitive resources, which as the analyzed data verify, can be languages, identities, memories, and cultural values, to create their information practices and to understand and act in their immediate realities, bringing other subjects and social groups to bear with information and knowledge.

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Author Biographies

Eliany Alvarenga de Araújo, Federal University of Goiás

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB) com bolsa CAPES. Mestra em Biblioteconomia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Professora Titular na área de Fundamentos Epistemológicos em Ciência da Informação, Biblioteconomia e Arquivologia, da Faculdade de Informação e Comunicação (FIC) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Gestão, Políticas e Tecnologias da Informação-NGPTI/UFG. Vice Coordenadora do Curso de Gestão da Informação, da Universidade Federal de Goiás-UFG (2021/2022). Tem desenvolvido pesquisas nas seguintes áreas temáticas: Epistemologia da Ciência da Informação, Práticas Informacionais, Infodemias/Patologias Informacionais, Gestão da Informação e do Conhecimento, Comportamento Informacional, Competência Informacional , Cognição Distribuída em Redes de Conhecimento

Rubem Borges Teixeira Ramos, Federal University of Goiás

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em 2017, pelo qual recebeu o Prêmio UFMG de Teses como a melhor tese da área de Ciência da Informação (2018) e a Menção Honrosa no Prêmio CAPES de Tese (2018). Realizou doutorado sanduíche, com bolsa da CAPES, na University of Illinois at Urbana Champaign (UIUC), em 2015. Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008). Especialista em Gestão Estratégica da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005) e bacharel em Ciência da Informação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2004). Atualmente, é Professor Adjunto e coordenador (2021 - 2022) do curso de graduação em Gestão da Informação da Faculdade de Informação e Comunicação (FIC) da Universidade Federal de Goiás (UFG), tendo atuado como coordenador de estágios (2016 - 2018) e membro do NDE (2019 - atual) do mesmo. Atuou como docente e coordenador de estágios do curso de graduação em Biblioteconomia da mesma instituição por três anos (2010 - 2013), bem como no curso de Especialização Lato Sensu em Gestão e Avaliação da Informação (ESAMI), na mesma universidade (2012). Membro do Grupo de Pesquisa Informação e Leitura (2007 - atual) da ECI/UFMG. Tem experiência na área de Ciência da Informação, atuando e pesquisando principalmente nos seguintes temas: estudo de usos e usuários da informação, comportamento informacional, competência informacional, gestão da informação e do conhecimento, histórias em quadrinhos, leitores, leitura, apropriação e mediação de informação e do conhecimento, etnometodologia. Tem experiência também como professor de idiomas, pois lecionou inglês por vários anos.

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Published

2023-05-17

How to Cite

ARAÚJO, Eliany Alvarenga de; RAMOS, Rubem Borges Teixeira. From the information user to the informational subject: reflection on conceptual assumptions from brazilian research. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 28, p. 1–28, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2023.e90127. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/90127. Acesso em: 18 may. 2024.

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