Insights of teaching approaches into common core disciplines in Archivology and Librarianship courses
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e92184Keywords:
Reference Services, Cultural Action, Archival Science Education, Archival Science Education Library Science Education, Library Science EducationAbstract
Objective: This paper discusses the teaching of the disciplines Reference and Information Services I and Cultural Action in Information Units, both present in the undergraduate courses in Archival Science and Library Science and Documentation at the Federal Fluminense University (UFF), highlighting the importance and complementary dialogue between both disciplines and their significance for the education of archivists and librarians as information and cultural mediators. It describes the didactic-pedagogical experiences of the professors in the mentioned disciplines, both regarding the development of the course syllabus and in the classroom.
Method: It presents a literature review on Reference Services and Cultural Action in the context of archives and libraries and conducts a Content Analysis using the Categorical Method to analyze the syllabi and program contents of the disciplines.
Result: The results demonstrate that the dialogue between these disciplines provides a more socially-oriented education in the courses of Library Science and Documentation and Archival Science at UFF. Information professionals become capable of being mediators of information and culture in various aspects. The use of strategies inherent to the cyberculture society, such as sharing, connectivity, interactivity, authorship, and collaboration, as well as digital tools, allows students to be active participants in the learning process, rather than mere spectators, in line with the teachings of Paulo Freire, "education for freedom".
Conclusions: the Political-Pedagogical Project that established the common core in the curricula of the courses of Library Science and Documentation and Archival Science at UFF has enabled a fruitful dialogue between these areas, especially the disciplines of Reference and Information Services I and Cultural Action in Information Units, thus contributing to a humanistic and social education of archivists and librarians, who are committed to the mediation of information and culture and to cultural diversity.
Downloads
References
ACCART, J-P. Serviço de referência: do presencial ao virtual. Brasília: Briquet de Lemos, 2012.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Biblioteca pública: avaliação de serviços. Londrina: Eduel, 2013.
BELLOTTO, H. L. Arquivos permanentes: tratamento documental. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2010.
BELLUZZO, R. C. B.; SANTOS, C. A. dos; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. A competência em informação e sua avaliação sob a ótica da mediação da informação: reflexões e aproximações teóricas. Inf. Inf., Londrina, v. 19, n. 2, p. 60-77, maio/ago. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/informacao/. Acesso em: 02 jun. 2022.
CABRAL, R. M. Arquivo como fonte de difusão cultural e educativa. Acervo: Revista do Arquivo Nacional, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 35-44, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/43954. Acesso em: 11 ago. 2022.
COELHO, T. O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense, 2006.
DAVALLON, J. A mediação: a comunicação em processo? Prisma.Com, Porto, v. 4, p. 3-36, jun. 2007. Disponível em: http://prisma.cetac.up.pt/edicao_n4_junho_de_2007 /a_mediacao_ a_comunicacao_em _pr.html. Acesso em: 27 out. 2022.
DUFF, W. M. Mediação Arquivística. In: EASTWOOD, T.; MACNEIL, H. (org.). Correntes atuais do pensamento arquivístico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017. Cap. 6, p. 171-202.
DEARSTYNE, B. W. Archival reference and outreach. The Reference Librarian, v. 26, n. 56, p. 185-202, oct. 1997. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J120v26n56_14. Acesso em: 24 maio. 2022.
EAGLETON, T. A ideia de cultura. 2. ed. São Paulo: Ed. Unesp, 2011. 208 p.
EVANS, F. B. et al. A basic glossary for archivists, manuscript curators, and records managers. The American Archivist, v. 37, n. 3, p. 415-433, 1974. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40291669. Acesso em: 20 maio 2022.
FLUSSER, V. A biblioteca como instrumento de ação cultural. R. Bras. Bibliotecon. Doc., São Paulo, v.12, n.3, p. 145-169, set. 1983. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/71176. Acesso em: 16 out. 2022.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 14. ed. rev. atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011a.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011b.
GROGAN, D. A prática do serviço de referência. Brasília: Briquet de Lemos, 2001.
JIMERSON, R. C. Arquivos para todos a importância dos arquivos na sociedade. Arquivo & Administração, v. 7, n. 2, p. 27-43, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/51333. Acesso em: 13 out. 2022.
LARAIA, R. B. Cultura: um conceito antropológico. 11. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
MACEDO, N. D. Princípios e reflexões sobre o Serviço de Referência e Informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 23, n.1/4, p.9-37, jan./dez. 1990.
MORAES, M. B.; ALMEIDA, M. A. Mediação da informação, ciência da informação e teorias curriculares: a transdisciplinaridade na formação do profissional da informação. Informação & Informação, Londrina v. 18, n. 3, p. 175-198, 2013. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/12349 Acesso em: 06 out. 2022.
MUELLER, S. Bibliotecas e sociedade: evolução da interpretação de função e papéis da biblioteca. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, 1984. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/74223. Acesso em: 29 set. 2022.
NATIONAL Archives. Frank G. Burke, Acting Archivist of the United States (1985-1987). [S.l.: s.n.], 2017. Disponível em: https://www.archives.gov/about/history/archivists/burke.html. Acesso em: 10 out. 2022.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E A CULTURA. Bureau Internacional de Educação. IBE: glossário de terminologia curricular. Tradução de Rita Brossard. Brasília: UNESCO-IBE, 2016.
RANGANATHAN, S. R. Reference service. Bombay: Asia Publishing House, 1961.
RASTELI, A.; CALDAS, R. F. Percepções sobre a mediação cultural em bibliotecas na literatura nacional e estrangeira. TransInformação, Campinas, v. 29, n. 2, p. 151-161, maio/ago., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-37862017000200151&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 17 out. 2022.
REFERENCE. In: DICTIONARY of archival terminology. [2000?]. Disponível em: https://dictionary.archivists.org/entry/reference.html. Acesso em: 10 out. 2022.
RODRIGUES, A. C.; FIGUEIREDO, G. R. O curso de arquivologia da Universidade Federal Fluminense (UFF). In: MARQUES, A. A. C.; RONCAGLIO, C. RODRIGUES, G. M. A formação e a pesquisa em arquivologia nas universidades públicas brasileiras. Brasília: Thesaurus, 2011. p. 409-439.
SANTOS, E; WEBER, A. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 13, n. 38, p. 285-303, jan./abr. 2013. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/8042 /7796. Acesso em: 16 out. 2022.
SERVIÇO DE REFERÊNCIA. In: ARQUIVO NACIONAL (Brasil). Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005. p. 153.
SILVA, M. Interatividade na educação híbrida. In: PIMENTEL, M; SANTOS, E; SAMPAIO, F. F. (org.). Informática na educação: interatividade, metodologias e redes. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. Disponível em: https://ieducacao.ceie-br.org/interatividade. Acesso em: 14 out. 2022.
SCHELLENBERG, T. R. Serviço de Referência. In: SCHELLENBERG, T. R. Arquivos Modernos: princípios e técnicas. Tradução de Nilza Teixeira Soares. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora, FGV, 2006. p. 345-359.
UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. Resolução n°. 296, de 29 de novembro de 2006a. Estabelece o Currículo do Curso de Graduação de Biblioteconomia e Documentação. Niterói, 2006a. Disponível em: http://www.conselhos.uff.br/cep/resolucoes/2006/296-2006.pdf. Acesso em: 02 jun. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. Resolução N°. 297, de 29 de novembro de 2006b. Estabelece o Currículo do Curso de Graduação de Biblioteconomia e Documentação. Niterói, 2006b. Disponível em: http://www.conselhos.uff.br/cep/resolucoes/2006/297-2006.pdf. Acesso em: 02 jun. 2022.
WILLIAMS, R. Recursos da esperança: cultura, democracia, socialismo. São Paulo: Ed. Unesp, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marielle Barros de Moraes, Rosimere Mendes Cabral
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.