Pressure injury prevention in a hospital: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2022.e77169

Abstract

The aim of this study was to present the experience of nursing students in activity that integrated research, teaching and service about pressure injury prevention in hospitalized patients. This is an experience report, developed from the experiences of students from the 6th semester of the undergraduate nursing course, in 2019. It performed from an intervention project aimed at training nurses for the assessment of patients in relation to the risk of developing pressure injury through the application of the Braden Scale and registration of the evaluation in a computerized system. The experience provided to deepen knowledge about pressure injury, to develop skills related to work in the technical-instrumental dimension, research, reading and textual interpretation, oral communication, skills that involve the ability to make decisions and to interrelate. The training activity was included in the training program offered by the institution.

Author Biographies

Fernanda Sant´Ana Tristão, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Pelotas. Professora Adjunta da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Pelotas.

Debora Urrutia Dias, Universidade Federal de Pelotas

Aluna do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Pelotas.

Raquel Brito Vacaro, Universidade Federal de Pelotas

Aluna do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Pelotas.

Mônica Cristina Bogoni Savian, Universidade Federal de Pelotas

Bacharel em Estatística pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente é Analista Administrativa na Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares - UFPEL/EBSERH.

Maria Angélica Silveira Padilha, Universidade Federal de Pelotas

Enfermeira graduada em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Federal de Pelotas. Enfermeira Técnica-Administrativa da Universidade Federal de Pelotas. Coordenadora do Grupo de Pele do Hospital Escola UFPEL/EBSERH.

Susana Cecagno, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal de Pelotas. Chefe do Setor de Gestão da Qualidade e Vigilância Hospitalar do Hospital Escola UFPEL/EBSERH. 

References

ASSALIN, A. C.; SOUZA, A. D. de; SOUZA, A. R. de; OLIVEIRA, L. N. de; GRAZZIANO, E. da S.; MACHADO, R. C. Programa de Treinamento Teórico/Prático In Loco para Enfermagem Acerca das Manobras Básicas em Ressuscitação Cardiopulmonar. J. res.: fundam. care. Online, v. 11, n. esp, p. 495-501, 2019. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/6408/pdf Acesso em: 27 ago. 2020.

BERGSTROM, N.; BRADEN, B. J.; LAGUZZA, A.; HOLMAN, V. The Braden Scale for Predicting Pressure Sore Risk. Nursing Research, p. 205-2010, Jul.-Aug. 1987.

BOROJENY, L. A.; ALBATINEH, A. N.; DEHKORDI, A. H.; GHESHLAGH, R. G. The Incidence of Pressure Ulcers and its Associations in Different Wards of the Hospital: A Systematic Review and Meta-Analysis. Int J Prev Med., v. 5, n. 11, p. 171, out. 2020. DOI: 10.4103/ijpvm.IJPVM_182_19. PMID: 33312480; PMCID: PMC7716611. Disponivel em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7716611/pdf/IJPVM-11-171.pdf Acesso em: 11 mar. 2022.

BRASIL. Anexo 02: Protocolo Para Prevenção de Úlcera por Pressão. Brasília: Ministério da Saúde; Anvisa; Fiocruz, 09/07/2013. Disponível em: https://proqualis.net/sites/proqualis.net/files/000002429jFPtGg.pdf Acesso em: 15 ago. 2020.

BRASIL. NOTA TÉCNICA GVIMS/GGTES Nº 03/2017. Práticas seguras para prevenção de Lesão por Pressão em serviços de saúde. Gerência de Vigilância e Monitoramento em Serviços de Saúde – GVIMS. Gerência Geral de Tecnologia em Serviços de Saúde – GGTES. Agência Nacional de Vigilância Sanitária – ANVISA, Out./2017. Disponível em: http://portal.anvisa.gov.br/documents/33852/271855/Nota+T%C3%A9cnica+GVIMS-GGTES+n%C2%BA+03-2017/54ec39f6-84e0-4cdb-a241-31491ac6e03e Acesso em: 20 ago. 2020.

CABRAL, J. V. B.; VASCONCELOS, L. M. de; OLIVEIRA, M. M. de. Conhecimento dos enfermeiros e uso escala de Braden em unidade de terapia intensiva: análise da produção científica brasileira. Revista Brasileira Multidisciplinar, v. 24, n. 1, 2021. Disponivel em: https://www.revistarebram.com/index.php/revistauniara/article/view/782#:~:text=Conclui%2Dse%20que%20o%20conhecimento,dos%20valores%20de%20maior%20risco Acesso em: 18 mar. 2022.

CHAGHARI, M. et al. Empowering Education: A New Model for In-service Training of Nursing Staff. J Adv Med Educ Prof., v. 5, n. 1, p. 26-32, 2017. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5238493/pdf/JAMP-5-26.pdf Acesso em: 28 ago. 2020.

ELLERY, A. E. L.; BOSI, M. L. M.; LOIOLA, F. A. Integração ensino, pesquisa e serviços em saúde: antecedentes, estratégias e iniciativas. Saude soc., v. 22, n. 1, p. 187-196, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902013000100017&lng=en. Acesso em: 26 ago. 2020

EVANS, R. S. Electronic Health Records: Then, Now, and in the Future. Yearb Med Inform., v. 1, n. 1, p. S48-S61, 2016. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5171496/pdf/ymi-11-0s48.pdf Acesso em: 26 ago. 2020.

FERREIRA, J. C. O. A.; KURCGANT, P. Capacitação profissional do enfermeiro de um complexo hospitalar de ensino na visão de seus gestores. Acta Paul Enferm, v. 22, n. 1, p. 31-36, 2009. Disponível em: https://repositorio.usp.br/bitstream/handle/BDPI/4218/art_FERREIRA_Capacitacao_profissional_do_enfermeiro_de_um_complexo_2009.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 28 ago. 2020.

FREITAS, O. Equipamentos e materiais didáticos. Brasília: Universidade de Brasília, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/profunc/equip_mat_dit.pdf Acesso em: 27 ago. 2020.

GASPAR, S.; PERALTA, M.; MARQUES, A.; BUDRI, A.; GASPAR DE MATOS, M. Effectiveness on hospital-acquired pressure ulcers prevention: a systematic review. Int Wound J., v. 16, n. 5, p. 1087-1102, out. 2019. DOI: 10.1111/iwj.13147. Epub 2019 Jul 1. PMID: 31264345; PMCID: PMC7948629. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/iwj.13147 Acesso em: 11 mar. 2022.

KWONG, E. W.; CHEN, L. Y.; KWAN, R. Y.; LEE, P. H. The effectiveness of a pressure injury prevention program for nursing assistants in private for-profit nursing homes: A cluster randomized controlled trial. J Adv Nurs., v. 76, n. 7, p. 1780-1793, jul. 2020. DOI: 10.1111/jan.14391. Epub 2020 May 11. PMID: 32285486. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/jan.14391 Acesso em: 18 mar. 2022.

LIN, F.; WU, Z.; SONG, B.; COYER, F.; CHABOYER, W. The effectiveness of multicomponent pressure injury prevention programs in adult intensive care patients: A systematic review. Int J Nurs Stud., v. 102, p. 103483, fev. 2020. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2019.103483. Epub 2019 Nov 21. PMID: 31835122. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0020748919302901?via%3Dihub Acesso em: 18 mar. 2022.

MARCELINO, M. Q. S. Elaboração de capacitações: um guia para o facilitador. Brasília: Embrapa, 2015. Disponível em: https://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/item/137881/1/Elaboracao-de-capacitacao.pdf Acesso em: 26 ago. 2020.

NATIONAL PRESSURE ULCER ADVISORY PANEL. National pressure ulcer advisory panel annouces a change in terminology from pressure ulcer to pressure injury and updates the stages of pressure injurry. NUAP, 2016.

NGHIEM, S.; CAMPBELL, J.; WALKER, R. M.; BYRNES, J.; CHABOYER, W. Pressure injuries in Australian public hospitals: A cost of illness study. International Journal of Nursing Studies, 10/02/2022, 104191. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2022.104191. Disponível em: https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0020748922000207?token=09F276BA52C889C7CF091457A6299AE3B2FB2975FB225F5B301AC147D9C971A56A8DC8C41B37FB415C40850BD36EA5B9&originRegion=us-east-1&originCreation=20220311192638 Acesso em: 18 mar. 2022.

PADULA, W. V.; DELARMENTE, B. A. The national cost of hospital-acquired pressure injuries in the United States. Int Wound J., v. 16, n. 3, p. 634-640, 2019.

PARANHOS, W. Y.; SANTOS, V. L. C. G. Avaliação de Risco para Úlceras De Pressão por Meio da Escala De Braden, na Lingua Portuguesa. III Congresso Brasileiro de Estomaterapia. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 33, n. esp., 1999. Disponível em: http://www.ee.usp.br/reeusp/upload/pdF/799.pdf Acesso em: 26 ago. 2020.

RIBEIRO, J. C.; RUOFF, A. B.; BAPTISTA, C. L. B. M. Informatização da Sistematização da Assistência de Enfermagem: avanços na gestão do cuidado. J. Health Inform., v. 6, n. 3, p. 75-80, Jul.-Set. 2014. Disponível em: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/296 Acesso em: 27 ago.2020.

ROSA, M. Educação Continuada Em Enfermagem Através Da EAD (Educação A Distância) Via Web. Revista Eletrônica de Ciências da Educação, Campo Largo, v. 16, n. 1 e 2, abr. 2016. Disponível em: https://www.periodicosibepes.org.br/index.php/reped/article/view/1772/909 Acesso em: 28 ago. 2020.

SANTOS, L. R. C. L.; LINO, A. I. A. Riscos de lesão por pressão: aplicação da Escala de Braden em terapia intensiva. J. Enterostomal Ther., São Paulo, v. 16, e0818, 2018. Disponível em: https://www.revistaestima.com.br/estima/article/view/443/pdf_1 Acesso em: 24 ago. 2020.

SCHNEIDER, D. R.; VON FLACH, P. M. Como Construir um Projeto de Intervenção? Eixo Instrumentos. Portal de formação à distância: sujeitos, contextos e drogas. Secretaria Nacional de Políticas Sobre Drogas (SENAD), Portal de formação à distância, 2020 Disponível em: http://www.aberta.senad.gov.br/medias/original/201704/20170427-095100-001.pdf Acesso em: 25 ago. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Disciplina: Unidade do cuidado de enfermagem VI- Gestão, Adulto e Família, Faculdade de Enfermagem. Pelotas: UFPel, 2019.

Published

2022-04-19