Polish language in Brazil in pandemic times: new possibilities and limitations

Authors

  • Sônia Eliane Niewiadomski UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO-OESTE
  • Karolina Bielenin-Lenczowska

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e81088

Abstract

This article aims to map and analyze the initiatives developed by the Brazilian community of Polish origin in Paraná, in favor of the preservation of the culture and maintenance of Polish heritage language during the SARS-CoV-2 virus pandemic. The strategy of using the virtual environment to minimize the impacts of disease transmission has proven to be the best alternative so far. New opportunities for linguistic and cultural contacts have emerged, but there are also limitations related to the lack of social interaction in face-to-face encounters. In this paper we propose as a central theoretical concept, the notion of heritage language understood as a linguistic system spoken by Brazilians of Polish descent for over a century, transmitted from generation to generation and used mainly in the family environment. The empirical material for this study was obtained from ethnographic, descriptive and sociolinguistic field research and observations of activities carried out online and offline in the pandemic context.

Author Biographies

Sônia Eliane Niewiadomski, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO-OESTE

Professora colaboradora da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO) e doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de São Paulo (USP).

Karolina Bielenin-Lenczowska

É antropóloga social e linguista, professora do Instituto de Etnologia e Antropologia Cultural da Universidade de Varsóvia, e atualmente é professora visitante no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

AKKUŞ, M. COVID-19 Pandemisi (Karasalgın) ve Tehlike Altındaki Türk Lehçeleri: Küresel Karasalgın, Dilkırımı (linguicide)Tetikler mi?. Tehlikedeki Diller Dergisi, v. 11, n. 18, p. 158-174, 2021.

AMIRI, S. A.; AKRAM, M. COVID-19: The Challenges of the Human Life. Social Work and Social Sciences Review, v. 1, n. 1-17, 2020.

BENMAMOUN, A.; MONTRUL, S.; POLINSKY, M. Prolegomena to heritage linguistics. University of Illinois at Urbana-Champaign and Harvard University, 2010.

BIELENIN-LENCZOWSKA, K. A paisagem sócio-linguística: a política, a diversidade e a migração no espaço público. Fórum Linguístico, v. 17, n. 4, p. 5275-5291, 2020.

BRITON, D.; KAGAN, O.; BAUCKUS, S. Heritage Language Education: A New Field Emerging. New York: Routledge, 2008.

BERNAL, V. Diaspora, cyberspace and political imagination: the Eritrean diaspora online. Global Networks, v. 6, n. 2, p. 161-179, 2006.

BRASIL. Decreto-Lei nº 406, de 4 de maio de 1938. Dispõe sobre a entrada de estrangeiros no Brasil. Coleção de Leis do Brasil – 1938.

CAMPBELL, R.; PEYTON, J. K. Heritage language students: A valuable language resource. The ERIC Review, v. 6, n. 1, p. 38-39, 1998.

CLYNE, M. G. Community languages: The Australian experience. New York: Cambridge University Press, 1991.

CLUBE LITERÁRIO WŁADYSŁAW REYMONT, 2020. Facebook: @clubeliterariowladyslawreymont. Disponível em: https://www.facebook.com/clubeliterariowladyslawreymont/videos/341146066868106. Acesso em: 24 jun. 2020.

CORBARI, C.C. Crenças e Atitudes Linguísticas de Falantes de Irati (PR). SIGNUM: Estudo de Linguagem, Londrina, v. 15, n. 1, p. 111-127, 2012.

COSTA, L.T. Panorama da língua polonesa falada no interior do Paraná: dados do VARLINFE. Revista X, v. 15, n. 6, p. 87-99, 2020.

CUMMINS, J. Heritage language education: A literature review. Toronto: Ministry of Education, 1983.

CUMMINS, J. Introduction. The Canadian Modern Language Review, v. 4, n. 47, p. 601-605, 1991.

DAVID, M.; PRASANNASHU, P. COVID-19 Pandemic and Endangered Languages. IARS’ International Research Journal, Victoria, v. 11, n. 1), p. 03-04, 2021.

DUBISZ, S. Język polski poza granicami kraju. Opole: Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Opolskiego, 1997.

FERRAZ, A. P. O panorama lingüístico brasileiro: a coexistência de línguas minoritárias com o português. Filologia E Linguística Portuguesa, n. 9, p. 43-73, 2007.

FISHMAN, J. A. 300-plus years of heritage language education in the United States. In: PEYTON, J. K.; RANARD, D. A.; MCGINNIS, S. (ed.). Heritage languages in America: Preserving a national resource. Washington/McHenry: Center for Applied Linguistics & Delta Systems, 2001. p. 81-97.

FOETSCH, A. A. Paisagem, cultura e identidade: os poloneses em Rio Claro do Sul , Mallet (PR). Caminhos De Geografia, n. 21, v.21, p. 59-72, 2007.

GLUCHOWSKI, K. Os poloneses no Brasil: Subsídios para o problema da colonização polonesa no Brasil. Porto Alegre: Rodycz & Ordakowski Editores, 2005 [1927].

GOCZYŁA FERREIRA, A. Nauczanie języka polskiego w polskiej kolonii w Brazylii – studium przypadku. Polonistyka. Innowacje, n. 10, p. 59-78, 2019.

GRUPO FOLCLÓRICO POLONÊS MAZURY. História Polonesa em Mallet. 2020. Facebook: @GrupoMazury .Disponível em: https://www.facebook.com/GrupoMazury/videos/1866119716856550. Acesso em: 04 jun. 2020.

HISTÓRIA NOS ESPAÇOS PÚBLICOS, 2020. Meu coração polonês: memórias da reclusão! (My Polish heart: memories of seclusion!). 1 vídeo. Publicado em 24 abr. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ZaITN9TSzY4. Acesso em: 22 maio 2020.

KABEL, A.; PHILLIPSON, R. Structural violence and hope in catastrophic times: from Camus’ The Plague to Covid-19. Race and Class, v. 62, n. 4, p. 3-18, 2021.

LIPIŃSKA, E. Język polonijny czy języki polonijne? Postscriptum Polonistyczne, v. 2, n. 24, p. 189-204, 2019.

MAZUREK, J. Polônia e seus emigrados na América Latina (até 1939). Goiânia: Espaço Acadêmico, 2016.

MIODUNKA, W. T. Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii. Kraków: Universitas, 2003.

MORELLO, R. Leis e línguas no Brasil. O processo de cooficialização e suas potencialidades. Florianópolis: IPOL, 2015.

MONTRUL, S. Is the heritage language like a second language? EUROSLA Yearbook, v. 12, p. 1- 29, 2012.

MONTRUL, S. Bilingualism and the Heritage Language Speaker. In: BHATIA, T.; RITCHIE, W. C. (ed). Second edition. The Handbook of Bilingualism and Multilingualism. Malden/Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. p. 168-189.

MONTRUL, S. The Acquisition of Heritage Languages. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.

NIEWIADOMSKI, S. Aspectos sonoros da língua polonesa falada em Cruz Machado no Paraná. 2019. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, 2019.

NIEWIADOMSKI, S.; COSTA, L.T. Os sons fricativos do polonês falado no município de Cruz Machado, no Paraná. Revista X, v. 15, n. 6, p. 184-214, 2020.

POLINSKY, M. Heritage language narratives. In: BRINTON, D.; KAGAN, O.; BAUCKUS, S. (ed.). Heritage language education: A new field emerging. New York: Routledge, 2008. p. 149-164.

PATZER, H. Long-distance care. The practice of sustaining transnational ties by Filipino immigrants in Boston. Tese (Doutorado) Universidade de Varsóvia, Varsóvia, 2015.

SAMUELS, D.; MEINTJES, L.; OCHOA A. M.; PORCELLO T. Soundscapes: Toward a Sounded Anthropology. Annual Review of Anthropology, n. 39, v. 1, p. 329-345, 2010.

SKUTNABB-KANGAS, T.; PHILLIPSON, R. Linguicide and linguicism. In: GOEBL, H. et al. (ed.). Contact linguistics: an international handbook of contemporary research. Handbooks of linguistics and communication science. Berlin: Walter de Gruyter & Co, 1996. p. 667-675.

TORRES, M. A.; KOZEL, S. Paisagens sonoras: possíveis caminhos aos estudos culturais em geografia. RA’EGA, Curitiba, n. 20, p. 123-132, 2010.

VALDÉS, G. The teaching of minority languages as academic subjects: Pedagogical and theoretical challenges. The Modern Language Journal, v.3, n. 79, p. 299-328, 1995.

VALDÉS, G. Bilingualism, heritage language learners, and SLA research: Opportunities lost or seized? The Modern Language Journal, v.3, n. 89, p. 410-426, 2005.

WACHOWICZ, R. Aspectos da imigração polonesa no Brasil. Projeções, Curitiba, v. 11, n. 1, p. 48-54, 1999.

WACHOWICZ, R. C. O camponês polonês no Brasil. Curitiba: Gráfica Vicentina, 1981.

WOORTMANN, E. Padrões tradicionais e modernização: comida e trabalho entre camponeses teuto-brasileiros. In: MENASCHE R. (org.). A agricultura familiar à mesa. Porto Alegre: UFRGS, 2007. p. 177-196.

Published

2021-12-29