Physical Education in high school: reflection and challenges about the themes of gymnastics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56559

Abstract

This article exposes a report of the teaching experience with Gymnastics during the classes of school’s Physical Education. The didactic actions were organized in two public high schools, located in São Paulo. We began the classes showing videos of choreographies from different gymnastics practices (Rhythmic, Artistic, Acrobatic and Gymnastics for All). Then, we built, with the students, adaptations for the Rhythmic Gymnastics equipment and experienced the foundation of Artistic and Acrobatic Gymnastics. After this process, we asked the students to create a Gymnastic for All choreography that contained elements of all the gymnastics developed in class and using a theme that is relevant to society, what culminated, by means of a process of collective construction, into a Gymnastics for All performance. This report aimed to align the academic discussions with the school reality, as well as to show Physical Education teachers examples of the development of the theoretical proposals.

Author Biographies

Daniel Teixeira Maldonado, Doutor pela Universidade São Judas Tadeu e professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo.

Bacharel e Licenciado em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu (2008). Especialista em Educação Física Escolar (2010) e em Pedagogia dos Esportes (2012) pela Universidade Gama Filho. Mestre em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu (2012). Doutor em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu (2016). Atuou como professor efetivo de Educação Física na Secretaria Estadual de Educação (2010-13), na Secretaria Municipal de Educação (2010-15) e no Centro Paula Souza (2014-15) no Ensino Fundamental, Médio e Técnico em São Paulo. Atualmente é professor de Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo atuando no Ensino Médio e no Ensino Superior

Daniela Bento Soares, Doutoranda em Educação Física pela Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda em Educação Física, na área de Ginástica, pela Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (FEF-UNICAMP). Mestra em Educação Física e graduada em Educação Física (modalidades bacharelado e licenciatura) pela mesma instituição. Membro do Grupo de Pesquisa em Ginástica - GPG, da FEF-UNICAMP. Realizou o curso Foundation of Gymnastics - FIG Academy, da Federação Internacional de Ginástica em 2014. Docente da UNIFAJ, disciplinas de Ginástica. 

Laurita Marconi Schiavon, Docente da Faculdade de Educação Física da UNICAMP/Campinas-SP.

Docente da Faculdade de Educação Física da Unicamp/Campinas-SP na área de Ginástica. Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas, Mestre em Educação Física/Estudos da Ginástica (2003) pela Universidade Estadual de Campinas e doutora em Educação Física /Pedagogia do Esporte (2009) pela mesma instituição. Co-líder do Grupo de Pesquisa em Ginástica da FEF/Unicamp, certificado pelo CNPq. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Física da Faculdade de Educação Física da Unicamp (Área: Educação Física e Sociedade) com ênfase em estudos sobre a Ginástica, atuando principalmente nos seguintes temas: ginástica, ginástica artística, ginástica rítmica e ginástica para todos

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Published

2019-09-24

How to Cite

Maldonado, D. T., Soares, D. B., & Schiavon, L. M. (2019). Physical Education in high school: reflection and challenges about the themes of gymnastics. Motrivivência, 31(60), 01–19. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56559

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