Barriers and coping of women in predominantly male careers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n174161

Keywords:

Women, Career, Barriers, Strategies

Abstract

Women in predominantly male careers (Science, Technology, Engineering & Math) have historically been underrepresented, from formation to entering the job market. Women in such careers are subjected to exclusion mechanisms that make it difficult to face the encountered barriers. The present paper aimed to analyze, through a qualitative study with 15 women, how female students and professionals in predominantly male careers perceive barriers and use coping strategies. The results demonstrate that barriers are perceived more predominantly than coping strategies, especially harassment, gender discrimination and excessive demands. We conclude that interventive arrangements are needed for offering more permanence strategies for women in careers in which they remain minority.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ligia Carolina Oliveira-Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Docente do Instituto de Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Uberlândia. Doutora e mestre em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília. Coordenadora do grupo de pesquisa “Trabalhando com as Marias: Psicologia, carreira e gênero” (CNPq).

Vanessa Aparecida Diniz Parreira, Universidade Federal de Uberlândia

Mestranda em Psicologia no Programa de Pós Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Uberlândia. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia; Integrante do grupo de pesquisa “Trabalhando com as Marias: Psicologia, carreira e gênero” (CNPq).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRASIL. Programa Pró-Equidade de Gênero e Raça - Assédio Moral e Sexual. Brasília: Senado Federal, 2011. Disponível em https://www12.senado.leg.br/institucional/procuradoria/proc-publicacoes/cartilha-assedio-moral-e-sexual. Acesso em 09/04/2020.

BRASIL. Resumo Técnico: Censo da Educação Superior 2017. Brasília: INEP, 2019. Disponível em http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6725796. Acesso em 09/04/2020.

BRITO, Carolina; PAVANI, Daniela; LIMA JR., Paulo. “Meninas na ciência: atraindo jovens mulheres para carreiras de ciência e tecnologia”. Revista Gênero, Niterói, v. 16, n. 1, p. 33-50, jan. 2015. Disponível em https://www.if.ufrgs.br/cbrito/publicacoes/RevistaGenero_Brito2015.pdf. Acesso em 08/04/2020.

BLICKENSTAFF, Jacob Clark. “Women and science careers: leaky pipeline or gender filter?”. Gender and Education [online], v. 17, n. 4, p. 369-386, 2006. Disponível em https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09540250500145072. ISSN 1360-0516. DOI: 10.1080/09540250500145072. Acesso em 08/04/2020.

BURKE, Katie L. “Harassment in science: recent studies demonstrate an unwelcoming workplace for people of color and women in STEM fields, point to a need to raise awareness among men and leaders, and elicit calls for cultural change”. American Scientist, v. 105, n. 5, p. 262, set./out. 2017. Disponível em https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA504340269&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=00030996&p=AONE&sw=w. Acesso em 08/04/2020.

BUSE, Kathleen R.; BILIMORIA, Diana; PERELLI, Sheri. “Why they stay: Women persisting in US engineering careers”. Career Development International [online], v. 18, n. 2, p. 139-154, 2013. Disponível em https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/CDI-11-2012-0108/full/html. ISSN 1362-0436. DOI: 10.1108/CDI-11-2012-0108. Acesso em 08/04/2020.

FRANCO, Bianca Caetano da Silva Martins; LOPES, Aimar Martins; BRETERNITZ, Vivaldo José. “Gestão da Tecnologia da Informação: preconceitos de gênero prejudicam a carreira de mulheres que atuam na área?”. Revista Brasileira em Tecnologia da Informação, Campinas, v. 1, n. 1, p. 22-34, jan./jun. 2019. Disponível em https://www.fateccampinas.com.br/rbti/index.php/fatec/article/view/10. Acesso em 20/07/2021.

CECH, Erin; RUBINEAU, Brian; SILBEY, Susan; SERON, Caroll. “Professional role confidence and gendered persistence in engineering”. American Sociological Review [online], v. 76, n. 5, p. 641-666, 2011. Disponível em https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0003122411420815. DOI: 10.1177/0003122411420815. Acesso em 08/04/2020.

CHOWDHURY, Nilima; GIBSON, Kerry. “This is (still) a man’s world: Young professional women’s identity struggles in gendered workplaces”. Feminism & Psychology [online], v. 29, n. 4, p. 475-493, 2019. Disponível em https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0959353519850851. DOI: 10.1177/0959353519850851. Acesso em 08/04/2020.

CORRELL, Shelley J.; BENARD, Stephen; PAIK, In. “Getting a job: is there a motherhood penalty?”. American Journal of Sociology, Chicago, v. 112, n. 5, p. 1297-1338, mar. 2007. Disponível em https://www.jstor.org/stable/10.1086/511799?origin=JSTOR-pdf&seq=1#metadata_info_tab_contents. DOI: 10.1086/511799. Acesso em 08/04/2020.

DIPRETE, Thomas A.; BUCHMAN, Claudia. The Rise of Women: The Growing Gender Gap in Education and What It Means for American Schools. Nova York: Russell Sage Foundation, 2013.

GRAGNANI, Juliana. “11 motivos que levam as mulheres a deixar de denunciar casos de assédio e violência sexual”. BBC Brasil, Londres, 2017. Disponível em https://www.bbc.com/portuguese/brasil-41617235. Acesso em 22/05/2020.

GONDIM, Sônia Maria Guedes. “Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos”. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 12, n. 24, p. 149-161, 2002. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2002000300004. DOI: 10.1590/S0103-863X2002000300004. Acesso em 08/04/2020.

FALK, Nikki A. et al. “Expanding Women’s Participation in STEM: Insights from Parallel Measures of Self-Efficacy and Interests”. Journal of Career Assessment [online], v. 25, n. 4, p. 571-584, 2017. Disponível em https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1069072716665822?journalCode=jcaa. ISSN 1552-4590. DOI: 10.1177/1069072716665822. Acesso em 08/04/2020.

FOUAD, Nadya A.; FITZPATRICK, Mary Anne; LIU, Jane P. “Persistence of women in engineering careers: a qualitative study of current and former female engineers”. Journal of Women and Minorities in Science and Engineering [online], v. 17, n. 1, 2011, p. 69-96. Disponível em http://www.dl.begellhouse.com/journals/00551c876cc2f027,2848c8c3108acb0d,676a2cde69594e0c.html. ISSN 1072-8325. DOI: 10.1615/JWomenMinorScienEng.v17.i1.60. Acesso em 08/04/2020.

FOUAD, Nadya A. et al. “Barriers and Supports for Continuing in Mathematics and Science: Gender and Education al Level Differences”. Journal of Vocational Behavior [online], v. 77, n. 3, p. 361-373, 2010. Disponível em https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001879110001168?via%3Dihub. ISSN 0001-8791. DOI: 10.1016/j.jvb.2010.06.004. Acesso em 08/04/2020.

HERRMANN, Sarah D. et al. “The Effects of a Female Role Model on Academic Performance and Persistence of Women in STEM Courses”. Basic and Applied Social Psychology [online], v. 38, n. 5, p. 258-268, 2016. Disponível em https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01973533.2016.1209757. ISSN 1532-4834. DOI 10.1080/01973533.2016.1209757. Acesso em 15/04/2020.

HEWLETT, Sylvia Ann et al. The Athena Factor: Reversing the Brain Drain in Science, Engineering, and Technology. HBR Research Report, 2008.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Estatísticas de Gênero: Indicadores sociais das mulheres no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. Disponível em https://www.ibge.gov.br/estatisticas/multidominio/genero/20163-estatisticas-de-genero-indicadores-sociais-das-mulheres-no-brasil.html?=&t=o-que-e. Acesso em 10/09/2019.

JACKSON, Sarah M.; HILLARD, Amy L.; SCHNEIDER, Tamera R. “Using implicit bias training to improve attitudes toward women in STEM”. Social Psychology of Education [online], v. 17, n. 3, p. 419-438, 2014. Disponível em https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11218-014-9259-5. ISSN 1381-2890. DOI: 10.1007/s11218-014-9259-5. Acesso em 09/04/2020.

LEAPER, Campbell; STARR, Christine R. “Helping and hindering undergraduate women’s STEM motivation: experiences with STEM encouragement, STEM-related gender bias, and sexual harassment”. Psychology of Women Quarterly [online], v. 43, n. 2, p. 165-183, 2018. Disponível em https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0361684318806302. ISSN 1471-6402. DOI: 10.1177/0361684318806302. Acesso em 09/04/2020.

LIMA, Betina Stefanello; BRAGA, Maria Lúcia de Santana; TAVARES, Isabel. “Participação das mulheres nas ciências e tecnologias: entre espaços ocupados e lacunas”. Revista Gênero [online], Niterói, v. 16, n. 1, p. 11-31, 2015. Disponível em https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/31222. ISSN 2316-1108. DOI: 10.22409/rg.v16i1.743. Acesso em 09/04/2020.

LOMBARDI, Maria Rosa. “Carreiras femininas nas engenharias: barreiras intransponíveis?”. In: OLIVEIRA, Juliana Andrade de; MATSUO, Myrian. Condições de trabalho das mulheres no Brasil. São Paulo: Fundacentro, 2018. p. 27-37. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/330369807_Condicoes_de_Trabalho_das_Mulheres_no_Brasil_-_II_Seminario_de_Sociologia_da_Fundacentro. Acesso em 20/07/2021.

MAKAROVA, Elena; AESCHLIMANN, Belinda; HERZOG, Walter. “The Gender Gap in STEM Fields: The Impact of the Gender Stereotype of Math and Science on Secondary Students’ Career Aspirations”. Frontiers in Education, v. 4. p. 1-11, jul. 2019. Disponível em https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2019.00060/full. DOI: 10.3389/feduc.2019.00060. Acesso em 09/04/2020.

McCULLOUGH, Laura. “Women’s leadership in science, technology, engineering and mathematics: Barriers to participation”. Forum on Public Policy Online, v. 2011, n. 2, ago. 2011. Disponível em https://eric.ed.gov/?id=EJ944199. Acesso em 09/04/2020.

McRAE, Susan. “Constraints and choices in mothers’ employment careers: a consideration of Hakim’s preference theory”. The British Journal of Sociology, v. 54, n. 3, p. 317-338, ago. 2003. Disponível em https://europepmc.org/article/med/14514461. DOI: 10.1080/0007131032000111848. Acesso em 09/04/2020.

MUNILLA, María Sánchez. “A ausência de mulheres nas carreiras de STEM: um problema social e de género”. Adolescência: Revista Júnior de Investigação, v. 5, n. 1, p. 12-22, nov. 2018. Disponível em https://www.adolesciencia.ipb.pt/index.php/adolesciencia/article/view/262. Acesso em 09/04/2020.

RAIFF, Gretchen Wade. The influence of perceived career barriers on college women's career planning. 2004. Doutorado (Department of Psychology) - University Of North Texas, Denton, TX, Estados Unidos.

RESMINI, Marina. “The ‘Leaky Pipeline’”. Chemistry: A European Journal [online], v. 22, n. 11, p. 3533-3534, 2016. Disponível em https://chemistry-europe.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/chem.201600292. ISSN 1521-3765. DOI: 10.1002/chem.201600292. Acesso em 09/04/2020.

RIDGEWAY, Cecilia L. Framed by Gender: How Gender Inequality Persists in the Modern World. Oxford: Oxford University Press, 2011.

SAAVEDRA, Luísa; TAVEIRA, Maria do Céu; SILVA, Ana Daniela. “A subrepresentatividade das mulheres em áreas tipicamente masculinas: Factores explicativos e pistas para a intervenção”. Revista Brasileira de Orientação Profissional [online], v. 11, n. 1, p. 49-59, 2010. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1679-33902010000100006. ISSN 1984-7270. Acesso em 09/04/2020.

SANTOS, Elisabete Figueroa; DIOGO, Maria Fernanda; SHUCMAN, Lia Vainer. “Entre o não lugar e o protagonismo: articulações teóricas entre trabalho, gênero e raça”. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho [online], v. 17, n. 1, p. 17-32, 2014. Disponível em http://www.revistas.usp.br/cpst/article/view/112330. ISSN 1981-0490. DOI: 10.11606/issn.1981-0490.v17i1p17-32. Acesso em 09/04/2020.

SCOTT, Joan. “Gênero: Uma categoria útil de análise histórica”. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, jul./dez. 1990. Disponível em https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721/40667.

SILVA, José Tomás; PAIXÃO, Maria Paula; MACHADO, Teresa Sousa; MIGUEL, José Pacheco. “O papel do apoio social nas intenções de prosseguir profissões científico-tecnológicas”. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación [online], n. 3, p. 26-31, 2017. Disponível em https://estudogeral.sib.uc.pt/handle/10316/46938. ISSN 2386-7418. DOI: 10.17979/reipe.2017.0.03.2331. Acesso em 09/04/2020.

SMITH, Kathleen N.; GAYLES, Joy Gaston. “‘Girl power’: Gendered academic and workplace experiences of college women in Engineering”. Social Sciences [online], v. 7, n. 1, 2018. Disponível em https://www.mdpi.com/2076-0760/7/1/11/htm#cite. ISSN 2076-0760. DOI: 10.3390/socsci7010011. Acesso em 09/04/2020.

STERK, Naomi; MEEUSSEN, Loes; VAN LAAR, Colette. “Perpetuating Inequality: Junior Women Do Not See Queen Bee Behavior as Negative but Are Nonetheless Negatively Affected by It”. Frontiers in Psychology [online], v. 9, p. 1-12, 2018. Disponível em https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30294289. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.01690. Acesso em 09/04/2020.

UNESCO. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. “Decifrando o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM)”. UNESDOC Digital Library. Brasília: UNESCO, 2018. Disponível em https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000264691. Acesso em 09/04/2020.

Published

2022-05-23

How to Cite

Oliveira-Silva, L. C., & Parreira, V. A. D. (2022). Barriers and coping of women in predominantly male careers. Revista Estudos Feministas, 30(1). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n174161

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.