Instructional plan, learning, satisfaction with training and self-evaluation of the impact of training at work
Authors
Gardênia da Silva Abbad
UnB - Brasília - DF
Jairo Eduardo Borges-Andrade
UnB - Brasília - DF
Lucia Henriques Sallorenzo
UCB - Brasília - DF
Ana Lídia Gomes Gama
UnB - Brasília - DF
Daniela Morandine
Abstract
This research investigates the relationship of variables of Organizational Support, Support Transfer of Training, and Trainee's Characteristics with criterion variables of Reaction, Learning and Training Impact at Work. The research included 2907 participants from 226 courses offered by a public organization. The 12-item impact scale was administered in two occasions: two weeks and three mounts after training. Stepwise multiple regression analysis indicated that the trainee's scores in the pretest, the quality of the instructional material, job, motivation for training and the nature of the course objectives account for 5% of the variability of the trainee's grade in the learning posttest (R = 0.24). The instructor performance, motivation, scores of the pretest, field of the course and managerial support account for 60% of the Reaction variability (R = 0.76). Psychosocial support for transfer, reaction and motivation account for 47% of the Impact variability (R = 0.69). Learning is neither directly associated with Reaction nor with with Impact. Training characteristics influence on Learning and Reaction, but not on Impact. Training itself is not able to produce effects on trainee's behavior for a long time. This is because transfer of learning to the work depends on the posttraining context.
Author Biographies
Gardênia da Silva Abbad, UnB - Brasília - DF
Graduação, mestrado e doutorado em Psicologia pela UnB. Realiza pesquisas na área de Psicologia Organizacional e do Trabalho com ênfase em Aprendizagem, Treinamento, Desenvolvimento e Educação em Organizações e Trabalho _ TD&E. É pesquisadora, bolsista de produtividade do CNPQ.
Graduação (1972) em Psicologia pela UnB e mestrado (1977) e doutorado (1979) em Sistemas Instrucionais pela Florida State University. Desde 1993, é professor titular da UnB, onde faz pesquisa, ensino e extensão em Psicologia Organizacional e do Trabalho. É coordenador do Programa de Pós-graduação em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações desta Universidade e presidente da ANPEPP.
Graduação em Psicologia, habilitação Bacharelado pela UnB (1995), graduação em Psicologia, habilitação Psicólogo pela UnB (1997) e mestrado em Psicologia pela UnB (2000). Atualmente é professor rtc da UCB.
Graduação em Psicologia pela UnB (1993), graduação em Bacharelado em Psicologia pela UnB(1993) e mestrado em Psicologia pela UnB (1997). Atualmente é Psicóloga da UnB e Professor nível B1 do UNICEUB.