If this street were mine: traces of experiences and records of a Project
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94391Keywords:
Record, Teaching practice, Child and city, Early Childhood Education, Pedagogical ProjectAbstract
This text is a pratical report about a project carried out with a unified kindergarten group in a municipal public school of São Paulo, South Zone. The teacher in an unpretentious and curious form tells how the project to explore the places aroundig of school enabled the appreciation and expansion of the children´s knowledge about geography of the territory. Through notions of location, understanding of urbanity and basic sanitation issues it was possible understanding the importance of the funcion of writing and of numbers in the context of life. It promoted children´s sense of belonging about the territory and the city, clarifying children´s rights wich must be respected. Finally, it encouraged to think of the child as a citizen of the world and the self assessment process about the pedagogical practice.
References
EMEI Padre Mauro Baptista. Projeto Político Pedagógico. São Paulo: PMSP/SME, 2022.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da Cidade: Educação Infantil. – São Paulo: SME/COPED,2019.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Orientação Técnica. Currículo Integrador da Infância Paulistana. – São Paulo: SME/DOT, 2015a.
São Paulo (SP). Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Orientação Técnica. Orientação Normativa nº01: avaliação na educação infantil: aprimorando olhares – São Paulo: SME/DOT, 2013.
São Paulo (SP). Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Orientação Técnica. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil Paulistana. – São Paulo: SME / DOT, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.