Route notes: the written record that weaves the meeting of the teacher with the researcher... And with art
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e96394Keywords:
Daily record, Teacher-researcher, Black poetics, Multiple languagesAbstract
Rehearsing other languages, articulating words and images, the manuscript speaks of memory and reflection marked in the diary of a teacher who becomes a researcher and affirms the importance of recording and the need to expand artistic-cultural repertoires in childhood education. Records of teaching in the past, kept in the logbook produced as a teacher of Early Childhood Education, are resumed when writing her master's thesis. In this resumption, some reflective threads are pulled, with political, ethical and aesthetic commitment, with the desire to weave paths towards an anti-racist education, with art and beauty.
References
BRITO-SILVA, Greice Duarte. Poéticas Negras, formação e prática docente na Educação Infantil: Arte e Estética (Empre)tecidas. Tese(Doutorado) - Universidade Federal Fluminense- Niterói- RJ, 2022.
DIAS, Lucimar Rosa. No fio do horizonte: educadoras da primeira infância e o combate ao racismo. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, 2007.
EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Belo Horizonte: Nandyala, 2008.
HOLANDA, Arlene.; GOMES, Clayson.; GOMES, Lenice. Nina África: Contos de uma África menina para ninar gente de todas as idades. São Paulo: Elementar, 2009.
NEVES, Maria Helena Dantas dos Santos. Diário de bordo. São Paulo, 2009. (Não publicado).
No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda. (Org.). Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2017 (p.19-53).
OSTETTO, Luciana Esmeralda (Org.) Educação infantil: saberes e fazeres da formação de professores (5a ed.). Campinas: Papirus, 2012.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (Org.). Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2017 (p.19-53).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.