Leitura literária no ensino do Francês Língua Estrangeira: consenso teórico, ausência na prática?

Autores

  • Rita Jover-Faleiros UNB

DOI:

https://doi.org/10.5007/27394

Resumo

O papel da literatura no ensino do Francês Língua Estrangeira (FLE)momentos, das diferentes propostas de abordagens, da pertinência de suapresença ou não e dos novos caminhos a serem trilhados. Dentre essa fartadocumentação, damos destaque para a discussão sobre o lugar do leitor narelação entre literatura e ensino do FLE. Para isso, traçamos um breve históricosobre a leitura em FLE para, em seguida, tratarmos da problemática daleitura literária em FLE que nos parece ligada à adequação entre objetivospropostos para essa atividade pelos formuladores de manuais e público leitora que se destinam. Mostramos, por meio da análise de uma obra que propõeatividades de leitura literária em FLE, qual a percepção de literatura de quepartem seus autores e como tal percepção traduz a imagem dos leitores e as-seqüências dessa análise à problemática levantada, buscando indicar quaissão os desdobramentos possíveis para o impasse que se coloca.

 

The role of literature in the teaching of French as a foreign language(FFL) is the subject of an extensive bibliographical production that deals withthe analysis of its different moments, its different modes of approach, withthe question of its presence or not and the new paths to be taken. Among suchabundant documentation, we choose to highlight the discussion about thereader’s place in the relationship between literature and the teaching of FFL.In order to do so, we traced a brief historical panorama about the reading inFFL to, then, deal with the problematic of reading literary texts in FFL that isconnected with the adequacy between the objectives proposed for that activityby the creators of manuals and the readers for whom those manuals areconceived. Through the analysis of a work that suggests activities directed tothe literary reading in FFL, we show what conception of literature have the authors of the manuals and how such conception translates both the image ofthe readers and the expectations regarding the results of the readings that theauthors have. At last, we relate the consequences derived from such analysisto the highlighted problematic, seeking to indicate the possible unfolding ofthe predicament just pointed out.

Downloads

Publicado

2012-12-10

Edição

Seção

Artigos