Through the threads of memory: childhood and ancestry in Ponciá Vicêncio
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7917.2019v24n2p2Abstract
Conceição Evaristo, a writer from the State of Minas Gerais, brings as her mark the literary production born out of the life experience of the black person in Brazilian society, which shakes hegemonic literary structures and patterns. It is discussed in this article the thematic of childhood in the work of Conceição Evaristo, Ponciá Vicêncio, which can also be read as a breaking of standards by offering prominence to the child. As we will see, in this novel, the childhood of the characters transits historically between past and present, describing the different forms of learning, the games and frolics, fantasies, violence and oppression, in consonance with the identity inheritance of the characters, that, once adults, rethink the child’s look and feelings. In a society that prioritizes the point of view of the experienced adult, the small black child acquires centrality and is able to narrate the own paths, from their social, racial status and also their gender. As will be seen, a social critique of the slave-making past permeates the whole book. The novel is constituted from a sinuous structure, since its reading depends on the memories of the main character, who enters in several labyrinths until finding an exit to its suffering and prostration before the situation of social and racial inequality experienced by her and by her family. In this sense, Evaristo presents us the possibility of thinking infancy in a plural way, for it invites us to think twice about the conception of what the children’s universe is, beyond innocence, lost paradise, colorful toys, and standardizing school desks.References
ABRAMOWICZ, Anete. A pesquisa com crianças em infâncias e a sociologia da infância. In: FARIA, Ana Lúcia G.; FINCO, Daniela (Org.). Sociologia da infância no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2011, p. 17-36. (Coleção polêmicas do nosso tempo; 102).
ABREU, Martha. Slave Mothers and Freed Children: Emancipation and Female Space in Debates on the ‘Free Womb’ Law, Rio de Janeiro, 1871. Journal of Latin American Studies, Cambridge, v.28, n.3, p.567-580, 1996.
ARIZA, Marília B. A. Mães libertas, filhos escravos: desafios femininos nas últimas décadas da escravidão em São Paulo. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 38, n. 79, p. 151-171, dez. 2018.
BARBOSA, Maria José Somerlate. Posfácio a Ponciá Vicêncio. In: EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. Rio de Janeiro: Pallas, 2017. p. 113-118.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades, 2002.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 197-221.
CASTRO, Hebe Mattos de. Laços de família e direitos no final da escravidão. In: ALANCASTRO, Luiz Felipe (Org.). História da vida privada no Brasil Império: a corte e a modernidade nacional. São Paulo: Companhia das Letras, 2001, p. 337-384.
DUARTE, Eduardo de Assis. O Bildungsroman afro-brasileiro de Conceição Evaristo. Revista de Estudos Feministas, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 305-308, abr. 2006.
DUARTE, Eduardo de Assis. Na cartografia do romance afro-brasileiro, Um defeito de cor, de Ana Maria Gonçalves. In: TORNQUIST, Carmen S. et al. (Org). Leituras de resistência: corpo, violência e poder. Florianópolis: Mulheres, 2009, p. 325-348.
EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FONSECA, Marcus Vinícius da. A educação da criança escrava nos quadros do escritor Joaquim Manoel de Barros. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 231-251, jan./abr., 2011.
GIROY, Paul. O Atlântico Negro. Modernidade e dupla consciência. São Paulo, Rio de Janeiro: Editora 34/Universidade Cândido Mendes – Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001.
GÓES, José Roberto; FLORENTINO, Manolo. Crianças escravas, crianças dos escravos. In: PRIORE, M. Del. História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2004, p.177-191.
GOUVÊA, Maria Cristina. A construção do “infantil” na literatura brasileira. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2000.
IANNI, Octavio. Literatura e consciência. Estudos Afro-asiáticos, Rio de Janeiro, n. 15, p. 208-217, jun. 1988.
MAAS, Wilma Patrícia. O cânone mínimo: o bildungsroman na história da literatura. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
MATA, Anderson L. N. Infância na literatura brasileira contemporânea. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 46, p. 13-20, jul./dez. 2015.
MATTOSO, Kátia Q. O filho da escrava: em torno na lei do ventre livre. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 8, n. 16, p. 37-55 mar./ago., 1988.
MAZZARI, Marcus Vinícius. Romance de formação em perspectiva histórica: o tambor de lata de Günter Grass. São Paulo: Ateliê Editorial, 1999.
MOTT, Maria Lúcia de Barros. A criança escrava na literatura de viagens. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 31, p. 57-68, 1979.
PRIORE, Mary Del. Apresentação. In: PRIORE, Mary Del; PINSKY, Carla B. (Org). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Apresentação. In: FONSECA, Marcus Vinícius Fonseca; BARROS, Surya Aaronovich Pombo de. (Org.). A história da educação dos negros no Brasil. Niterói: EdUFF, 2016, p.7-10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.

Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.