The concept of literature: between mediums and social alchemies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2023.e92490

Keywords:

Literature, Text medium, Subterranean Literatures, Book

Abstract

This paper aims to discuss the concept of literature from the viewpoint of the invisibility of the book medium as an alchemic process of dematerialization of the object where the "literary" circulates as if it was a "bodiless spirit" (CHARTIER, 2010). A cartographic path of theoretical-methodological-political positions was made, covered in the doctoral research from which the text emerged, a process that resulted in concerns amplified by the possibility of a sandwich doctoral internship that took place from january to december 2015, at the Université Sorbonne - Paris 13/ Nord. , I discuss the concept of literature as a field (BOURDIEU, 1992; BOURDIEU, 1996; LAHIRE, 2001) to, afterwards, get to the perspective of literature from its materialities: it's the book, the socially legitimized text medium (CHARTIER, 2009; CHARTIER, 2015; ABREU,2001; ABREU, 2006), that brings conceptions of what is literature. However, beyond that medium, we find in our wanderings circuits and materialities that make subterranean literatures flow through the city of Fortaleza, defying the authenticating social alchemy. Recognize them is to amplify our perception on the artistic-literary social practices.

Author Biography

Sahmaroni Rodrigues de Olinda, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC)/Université Paris 13 Sorbonne/Nord. Professor Adjunto da Faculdade de Educação (UFC), pesquisador integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Didática e Formação Docente (GEPED-UFC). Autor dos livros Cantos (2014), O amante (2016) e Um cemitério de almas puras (2018).

References

ABREU, Márcia. Diferença e desigualdade: preconceitos em leitura. In: MARINHO, Marildes (org.). Ler e navegar: espaços e percursos da leitura. Belo Horizonte, MG: Ceale, 2001, p. 139-157.

ABREU, Márcia. História dos textos, história dos livros e história das práticas culturais – ou, uma outra revolução da leitura. In: CHARTIER, Roger. Formas e sentido. cultura escrita: entre distinção e apropriação. São Paulo: Mercado de Letras; Associação de Leitura no brasil, 2003, p. 7-16.

ABREU, Márcia. Cultura letrada: literatura e leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

ALVES, Castro. O livro e a América. s/d. Disponível em: http://www.blocosonline.com.br/literatura/poesia/pndp/pndp010701.htm. Acesso em: 03 fev. 2016.

AMORIM, Marcel Álvaro de.; et al. (org.). Literatura na escola. São Paulo: Contexto, 2022.

BARTHES, Roland. Aula. Trad. de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Editora Cultrix, 2007.

BATISTA, Antônio Augusto. Papéis velhos, manuscritos impressos: paleógrafos ou livros de leitura manuscrita. In: ABREU, Márcia; SCHAPOCHNIK, Nelson (org.). Cultura letrada no Brasil: objetos e práticas. São Paulo: Mercado de Letras; Associação da Leitura no Brasil, 2005, p. 87-116.

BOSI, Ecléa. Cultura de massa e cultura popular: leituras de operárias. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

BOURDIEU, Pierre. Les règles de l’art: genèse et structure du champ littéraire. Paris: Editions du Seuil, 1992.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Trad. de Mariza Corrêa. São Paulo: Papirus, 1996.

BOURDIEU, Pierre. (Débat avec Roger Chartier). La lecture: une pratique culturelle. In: CHARTIER, Roger (dir.). Pratiques de la lecture. Paris: Petite Biblioteque Payot, 2003. p. 277-306.

BOURDIEU, Pierre. A produção da crença: contribuições para uma economia dos bens simbólicos. Trad. de Guilherme João de Freitas Teixeira. Porto Alegre: Zouk, 2008.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Trad. de Sergio Miceli. São Paulo: Perspectiva, 2011.

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. Trad. de Guilherme João de Freitas Teixeira. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; Porto Alegre: Zouk, 2007.

CASTRO, Juan Carlos Pita. Devenir artiste, une enquete biografique. Paris: L’Harmattan, 2013.

CERTEAU, Michel. L’invention du quotidien 1. Arts de faire. Paris: Gallimard, 1990.

CHARTIER, Roger. Du livre au lire. In: CHARTIER, Roger (dir.). Pratiques de la lecture. Paris: Petite Biblioteque Payot, 2003a, p. 81-118.

CHARTIER, Roger. Formas e sentido. cultura escrita: entre distinção e apropriação. São Paulo: Mercado de Letras; Associação de Leitura no brasil, 2003b.

CHARTIER, Roger. Inscrire et effacer. Culture écrite et littérature (XI-XVIII siècle). Paris: Gallimard/Le seuil, 2005.

CHARTIER, Roger. O livro e seus poderes (séculos XV a XVIII). In: COUTINHO, Eduardo Granja et al. (org.). Letra impressa: comunicação, cultura e sociedade. Trad. de Mariana Gomes da Costa. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 15-52.

CHARTIER, Roger. Escutar os mortos com os olhos. Revista Estudos Avançados, São Paulo, n. 69, p. 7-30, 2010.

CHARTIER, Roger. Culture écrite et société. L’ordre des livres (XIV-XVIII siècle). Paris: Albin Michel, 1996.

CHARTIER, Roger. O que é um autor? Revisão de uma genealogia. Trad. de Pedro Armando de Almeida Magalhães São Carlos: Ed. UFScar, 2012.

CHARTIER, Roger. La main de l’auteur et l’esprit de l’imprimeur XVI-XIII siècle. Paris: Gallimard, 2015.

COMPAGNON, Antoine. Le démon de la théorie: littérature et sens commun. Paris: Éditions du Seuil, 1998.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Trad. de Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2012.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1998.

ERIBON, Didier. Théories de la littérature: système du genre et verdicts sexuels. Paris: PUF, 2015.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Trad. de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Trad. de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1993.

GINZBURG, Jaime. Crítica em tempos de violência. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, FAPESP, 2012.

GONÇALVES, José Eduardo (org). Ofício da Palavra. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

HEINICH, Nathalie. Être écrivain: création et identité. Paris: Editions La Découverte, 2000.

LAHIRE, Bernard. Champs, hors-champ, contrechamp. In: LAHIRE, Bernard (dir.). Le travail sociologue de Pierre Bourdieu: dettes et critiques. Paris: La découverte, 2001. p. 23-57.

LAHIRE, Bernard. La condition littéraire: la double vie des écrivains. Paris: La découverte, 2006.

LAHIRE, Bernard. Retratos sociológicos: disposições e variações individuais. Porto Alegre: Artmed, 2004.

LAHIRE, Bernard. Dans les plis singuliers du social: Individu, institutions, socialisations, Paris: La découverte, 2013.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A literatura rarefeita: leitura e livro no Brasil. São Paulo: Ática, 2002.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1993.

LARROSA, Jorge. Apprendre et être: langage, littérature et expérience de formation. Paris: ESF éditeur, 1998.

MACHADO, Maria Z. V.; PAIVA, Aparecida; MARTINS, Aracy Alves; PAULINO, Graça (orgs). Escolhas (literárias) em jogo. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2009.

MAINGUENEAU, Dominique. O contexto da obra literária: enunciação, escritor, sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2001.)

MAINGUENEAU, Dominique. L’Analyse du Discours et l’étude de la Littérature. In: MAINGUENEAU, Dominique; OSTENSTAD, Inger (dir.). Au-delà des œuvres: les vois de l’analyse du discours littéraire. Paris: L’Harmattan, 2010, p. 13-33.

MENGER, Pierre-Michel. Être artiste: oeuvrer dans l’incertitude. Paris: Al Dante/Aka, 2012.

OLINDA, Sahmaroni Rodrigues de. Formação-artista e territórios existenciais: biografização, escrita e experiência. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.

OLINDA, Sahmaroni Rodrigues de. Letramentos artístico-literários e análise de discurso: formas de ser, formas de ler. Cadernos do GPOSSHE On-line, v. 7, n. 1, p. 142-166, 2023.

PELBART, Peter Pál. Indivíduo e potência. In: NEUPARTH, Sofia; GREINER, Christine (orgs.). Arte agora: pensamentos enraizados na experiência. São Paulo: Annablume, 2011, p. 33-48.

PERROT, Michelle. Une éthique du faire. In: DELACROIX, Charles; DOSSE, Françoi et al. (dir.). Michel de Certeau: les chemins de l’histoire. Bruxelles: Èditions Complexe, 2002, p. 209-218.

RANCIÈRE, Jacques. Le maitre ignorant: cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle. Paris: Fayard, 1987.

RANCIÉRE, Jacques. Le partage du sensible: esthétique et politique. Paris: La fabrique éditions, 2000.

RANCIÉRE, Jacques. La haine de la démocratie. Paris: La fabrique éditions, 2005.

VIALA, Alain et al. Le dictionnaire du littéraire. Paris: PUF, 2002.

ZILBERMAN, Regina. Letramento literário: não ao texto, sim ao livro. In: PAIVA, Aparecida; GRAÇA, Aracy Martins; PAULINO, Zélia Versani (org.). Literatura e letramento: espaços, suportes e interfaces – o jogo do livro. Belo Horizonte: Autêntica/CEALE/FaE/UFMG, 2007, p. 245-266.

Published

2023-09-18

How to Cite

OLINDA, Sahmaroni Rodrigues de. The concept of literature: between mediums and social alchemies. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 28, p. 01–21, 2023. DOI: 10.5007/2175-7917.2023.e92490. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/92490. Acesso em: 25 dec. 2025.

Issue

Section

Articles