Mission to Moscow: Hollywood and American Cinema Propaganda During the Second World War.

Authors

  • Michael McDonald Hall Universidade Estadual de Campinas
  • Michelly Cristina da Silva Universidade de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8951.2010v11n98p262

Abstract

The study of questions related to culture, society and politics, using as primary sources visual media, including cinema, is a method that has been widely used and accepted for some time by the great majority of historians. This article seeks to describe how, starting from the analysis of a film produced by Hollywood during the Second World War, one can discover a series of details about the society that permitted and encouraged its circulation. The production of a film like Mission to Moscow (Michael Curtiz, 1943), classified as essentially pro-Soviet and claiming to clarify the truth, indicates to us that politics and entertainment can join together to project in film certain ideas and images so as to (re)create a stereotype, be it of people, countries or regimes.

Author Biographies

Michael McDonald Hall, Universidade Estadual de Campinas

 

Possui graduação em História pela Stanford University (1963) , mestrado em History pela Columbia University (1965) e doutorado em History pela Columbia University (1969) . Atualmente é Professor MS-4 da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de História. Atuando principalmente nos seguintes temas: Imigração.

 

Michelly Cristina da Silva, Universidade de Campinas

 

Bacharel em História (dezembro/2009) pela Universidade Estadual de Campinas. Bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq. Desenvolve pesquisa nas áreas de Cinema e História e tem como objeto de estudo o cinema norte-americano durante as décadas de 40 e 50.

 

Published

2010-05-24

Issue

Section

Articles