Mourning and Melancholy in Anti-Christ: a clinical approach on the confessions of director

Authors

  • Maria Virginia Filomena Cremasco Universidade Federal do Paraná - UFPR
  • Iara Pichioni Thielen Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8951.2010v11n98p32

Abstract

This article intends to conduct a dialogue between cinema and psychoanalysis on the themes of mourning and melancholy. The film Anti-Christ (2009) of Vars Von Trier and his testimonials about his depression experienced before the movie’s realization are illustrative materials that support the implementation of a clinic reading that focuses the various facets of human suffering present in the mourning and the melancholy. Symbolic movie’s elements interact with the director’s subjectivity building an interdisciplinary dialogue that addresses the trauma of psychological suffering for the psychoanalysis and its reality and fiction interfaces.

Author Biographies

Maria Virginia Filomena Cremasco, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1991), Aperfeiçoamento (CNPq) em sexualidade feminina (1992) e sexualidade masculina (1993) pela Universidade de São Paulo, Mestrado em Psicologia da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996), Doutorado em Ciências Médicas pela Universidade Estadual de Campinas (2002) e Pós-doutorado pela Université Denis Diderot - Paris VII (2010). Atualmente é Professora Adjunta III do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Paraná e membro da Associação Universitária de Pesquisa em Psicopatologia Fundamental.

Iara Pichioni Thielen, Universidade Federal do Paraná

Psicóloga, Doutora em Ciências Humanas (UFSC-2002), Professora do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Paraná, Coordenadora do Núcleo de Psicologia do Trânsito da UFPR.

Published

2010-05-24

Issue

Section

Articles