Knowledge Networks: Interdisciplinary Thinking

Authors

  • Cristina Novikoff Universidade do Grande Rio Prof. José de Souza Herdy - UNIGRANRIO
  • Marcus Alexandre de Pádua Cavalcanti Unigranrio

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8951.2016v17n110p42

Abstract

The article discusses the importance of coordination between different knowledge from the perspective of networks and proposes practical and theoretical knowledge can inhabit the same space, influencing each other. Therefore, objectively demonstrate that the phenomenon that at first seems studied by a single discipline, can also be studied by others showing that changes and mutual influences occur when different forms of knowledge coexist in the same work. For this challenge is presented propositional arguments connection between disciplines, as praxeological instruments to promote the overcoming of fragmented knowledge. Assumes that the interdisciplinary education is the contemporary praxis of knowledge. The criticism of the fragmentation of knowledge is sustained in epistemological discussions about the complexity and paradigms of knowledge, especially in the derivation of thought from the philosophy of Deleuze and Guattari, which is configured as a rhizomatic practice as opposed to the epistemological model tree Cartesian.

Author Biographies

Cristina Novikoff, Universidade do Grande Rio Prof. José de Souza Herdy - UNIGRANRIO

Pós-doutorado em Educação pela FEBFE/UERJ (2013). Doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela PUCSP (2006). Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro pela UERJ (2002). Atua na Escola de Educação, Ciências, Letras, Artes e Humanidades e no Programa de Pós-graduação no Mestrado e Doutorado Interdisciplinar em Humanidades, Culturas e Artes/Unigranrio. Professora de Produtividade em Pesquisa 1A – Funadesp. Coordenadora do Laboratório do Grupo de Estudos e Pesquisas em Representações Sociais na/para Formação de Professores - LAGERES/Unigranrio.

Marcus Alexandre de Pádua Cavalcanti, Unigranrio

Doutorando em Humanidades, Culturas e Artes - UNIGRANRIO - Mestrado em Letras e Ciências Humanas pela UNIGRANRIO - Bolsista CAPES. Especialista em Filosofia pela Universidade Gama Filho / Pós - Graduação Possui graduação em Licenciatura Plena em Filosofia pela Faculdade de Educação da Serra Possui Formação em Psicanálise Clínica pela ANPC - Associação Nacional de Psicanálise Clínica Possui graduação em Teologia pela Faculdade de Ciências, Educação e Teologia do Norte do Brasil Professor na área de Filosofia e Sociologia Assessoria ao Centro Social Proesf em 2012 e 2013 - Atua em Projeto Educação e Saúde da Familia localizado na Baixada Fluminense - Duque de Caxias, atuando na área de Educação e atendimento psicanalítico a famílias e jovens da comunidade.

Published

2017-08-18