“Speak, freguês!” Strategies of communication in “open air fairs” of Itapetinga-Bahia doi: 10.5007/1984-8951.2010v11n99p93

Authors

  • Moisés dos Santos Viana Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
  • Pinto de Odilon Mesquita Filho Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
  • Jussara Tânia Silva Moreira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Abstract

This article aims to present an overview of communication strategies at the "open air fairs" of Itapetinga-Bahia, as like enunciation (trading enunciations).  For that, there is an incursion in the space of economic exchange, watching and listening to oral and imagetic forms that succeed there. It is noticed that the "open air fairs" shows pre-modern features as the absence of written signs, for example. Moreover, the form of communication of its agents, in this space, shows the habitus, determiner of speech and constitutive of a market full of tensions.

Author Biographies

Moisés dos Santos Viana, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Docente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB -DCHT-Eunápolis-BA). Mestrando do Curso de pós-graduação em Cultura e Turismo da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

Pinto de Odilon Mesquita Filho, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Docente do Curso de Mestrado de Cultura e Turismo da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Doutor em Linguística pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Jussara Tânia Silva Moreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Docente da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB-DEBI-Itapetinga-Ba). Mestre em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Published

2010-11-25

Issue

Section

Articles