Use of HQ for the teaching of sustainable materials and processes - an alternative to cultural change of learning in design
Palavras-chave:
Materiais, Sustentabilidade, Design, Ensino, Histórias em quadrinhosResumo
The teaching of materials and processes is directly related to the context of more sustainable design solutions. However, the transmission of knowledge to new generations needs innovative approaches, supported by the cultural changes of recent years and inter- and intra-generational differences. This paper presents the development process of a series of publications for teaching more sustainable materials and processes that meet the demands of a new generation of design students using HQs (Comics) as a tool. To achieve this goal, we searched for references in comics, elaborated theoretical and practical studies in a research method adapted to the pandemic context. The results presented so far show the development of the HQ for the first volume.
Referências
AITKEN, Ashley; HATT, Gillian. A Preliminary Evaluation of the Use of Graphic Novels in Teaching Information Systems. 2012.
CARVALHO, LetÃcia dos Santos e MARTINS, André Ferrer Pinto. Os quadrinhos nas aulas de Ciências Naturais: uma história que não está no gibi. Revista Educação em Questão, Natal, v. 35, n. 21, p. 120-145, maio/ago, 2009.
CASAREJOS, Fabricio; FROTA, Mauricio Nogueira; GUSTAVSON, Laura Morten. Higher education institutions: a strategy towards sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 2017.
DE ARAUJO, Gustavo Cunha; MIGUEL, Jose Carlos. O letramento estético na educação de jovens e adultos. Acta Scientiarum. Education, v. 40, n. 2, 2018.
DE ASSIS, Elias Santiago. A confecção de histórias em quadrinhos como mecanismo de aprendizagem de geometria. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 21, n. 2, 2019.
FANTINI, Carolina Aude; DE SOUZA, Naiara Célida Dos Santos. Análise dos fatores motivacionais das gerações baby boomers, X, Y e Z e as suas expectativas sobre carreira profissional. Revista iPecege, v. 1, n. 3/4, p. 126-145, 2015.
GOMEZ, Christopher. Teaching physical geography at university with cartoons and comic strips: Motivation, construction and usage. New Zealand Geographer, v. 70, n. 2, p. 140-145, 2014.
HARARI, Yuval Noah. Sapiens – Uma Breve História da humanidade. Porto Alegre: L&PM Editores, 2015.
HARARI, Yaval Noah; VANDERMEULEN, David; CASANAVE, Daniel. Sapiens – o Nascimento da humanidade. São Paulo: Quadrinhos na Cia, 2020.
HUMPHREY, Aaron. Beyond graphic novels: illustrated scholarly discourse and the history of educational comics. Media International Australia, v. 151, n. 1, p. 73-80, 2014.
KARA, Helen; BROOKS, Jenni. The Potential Role of Comics in Teaching Qualitative Research Methods. The Qualitative Report, v. 25, n. 7, p. 1754-1765, 2020.
KELLY, Frances. Supervision Satirized: Fictional narratives of student—supervisor relationships. Arts and Humanities in Higher Education, v. 8, n. 3, p. 368-384, 2009.
LEITE, Mônica Regina Vieira. Histórias em quadrinhos como material didático para a aproximação da história e filosofia da ciência ao ensino dos elementos quÃmicos. Dissertação (Mestrado)–Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2020.
LIBRELOTTO, Lisiane Ilha; FERROLI, Paulo Cesar Machado; MUTTI, Cristine do Nascimento; ARRIGONE, Giovani Maria. A Teoria do EquilÃbrio - Alternativas para a Sustentabilidade na Construção Civil. Florianópolis: DIOESC, 2012.
LOZANO, Rodrigo et al. Declarations for sustainability in higher education: becoming better leaders, through addressing the university system. Journal of Cleaner Production, v. 48, p. 10-19, 2013.
MACÊDO, Chryss Ferreira. História Em Quadrinhos Como Ferramenta Para Projetos No Ensino Superior. 2021, pp. 53–59.
MADEIRA, Ana C.; CARRAVILLA, Maria Antónia; OLIVERIA, José F. Oliveira; COSTA, Carlos A. V. A Methodology for Sustainability Evaluation and Reporting in Higher Education Institutions. High Educ Policy 24, 459–479 (2011). https://doi.org/10.1057/hep.2011.18
MARINO, Daniela dos Santos Domingues; LINDEMBERG Pereira dos Santos. “AS APLICAÇÕES DAS HISTÓRIAS EM QUADRINHOS EM ATIVIDADES DO ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA.†Redin - Revista Educacional Interdisciplinar, vol. 3, no. 1, 2014.
NEVES, SÃlvia da Conceição. A história em quadrinhos como recurso didático em sala de aula. 2012. 30 f., il. Monografia (Licenciatura em Artes Visuais) —Universidade de BrasÃlia, Universidade Aberta do Brasil, Palmas-TO, 2012.
OLIVEIRA, Vera Lucia Menezes et al. Research on language and technology at Federal University of Minas Gerais. Revista Brasileira de Pós-graduação, v. 10, n. 22, p. 921-942, 2013.
PRESSER, Alexandra; BRAVIANO, Gilson. Contribuições da hipermidia nas Histórias em Quadrinhos para a experiência de leitura e aprendizagem. Brazilian Journal of Information Design, v. 15, n. 1, p. 63-80, 2018
PRIEGO, Ernesto; FARTHNING, A. Barriers Remain: Perceptions and Uses of Comics by Mental Health and Social Care Library Users. Open Library of Humanities, v. 6, n. 2, p. 4, 2020.
PURSITASARI, Indarini Dwi; SUHARDI, Eka; PUTIKAH, Tuti. Fun science teaching materials on the energy transformation to promote students’ scientific literacy. Journal Penelitian dan Pembelajaran IPA, v. 5, n. 2, p. 155-168, 2019.
RAMA, Angela; VERGUEIRO, Waldomiro. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. Editora Contexto, 2008.
ROSSO, Alexandra Teixeira de, et al. “Histórias Em Quadrinhos Em NÃvel Superior Como Ferramenta De Ensino/Aprendizagem: Um Levantamento Bibliográfico. Razón y Palabra, vol. 18, 2015, pp. 150–159.
SILVA EVANGELISTA da, Tatiane. Relato de experiência: cálculo em quadrinhos. Revista Internacional de Educação Superior, v. 6, p. e020007-e020007, 2020
SILVA, ANIELSON BARBOSA DA; SANTOS, GABRIELA TAVARES DOS; BISPO, Ana Carolina Kruta De Araujo. The comics as teaching strategy in learning of students in an undergraduate management program. RAM. Revista de Administração Mackenzie, v. 18, p. 40-65, 2017.
SINDHWANI, Shyamli et al. A Multidisciplinary Study of Eye Tracking Technology for Visual. Intelligence. Education Sciences, v. 10, n. 8, p. 195, 2020.
WILLIAMS, Paul et al. The academic study of comics within degree programmes in English literature. Journal of Graphic Novels and Comics, v. 5, n. 2, p. 211-228, 2014.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2023 e-Revista LOGO

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.