Analysis of aesthetic minimalism: a view at the creative process in minimalist Brand Design
Palavras-chave:
minimalismo, design de marcas, processo criativo.Resumo
The search for a more sustainable and at the same time clean and elegant style is increasingly present in people's lives in order to have greater sustainability, freedom from excess for the awareness of what really matters which reflects in the aesthetic standards in the area of Design . The creative process starts to reflect also through society's behaviors. In this case, more specifically in the construction of Brand Design. So, aesthetic minimalism is also increasingly present in brand design projects, reflecting consumer behavior. This article aims to address the definitions of aesthetic minimalism present in brand design projects in their creative process. To understand all these aspects, a theoretical foundation, relevant discussions and analysis of the creative process of a minimalist brand were made. The methodology used for this article was qualitative exploratory research. Finally, final considerations are presented, addressing the impact and importance that these changes can have within design styles in the creative process for professionals in the field.
Referências
ADILOGLU, Fatos. Visual communication: design studio education through working the process. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 28, p. 982-991, 2011.
ALEMSAN, Nárima. Figura 2: DisponÃvel em: https://www.mentoriadigital7.com.br/portfolio Acesso em: mai de 2021.
BAXTER, Mike. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. 2. ed. rev. São Paulo: Edgard Blücher, 2000.
BUZAN, Tony. O poder da inteligência criativa: 10 maneiras de ativar o seu gênio criativo. São Paulo: Cultrix, 2005.
ESTEVÃO, Vanessa Sofia Paulino. A tendência para o design minimalista. 2015. Tese de Doutorado.
DE CASTRO, Eduardo B. Viveiros. Sociedade minimalistas: A propósito de um livro de Peter Rivière. Anuário Antropológico, v. 10, n. 1, p. 265-282, 1986.
FLEMMING, Diva MarÃlia; COLLAÇO DE MELLO, Ana Claudia. Criatividade e jogos didáticos. São José: Saint-Germain, 2003.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de empresas, v. 35, n. 3, p. 20-29, 1995.
GOMES, Luiz Vidal Negreiros. Criatividade: projeto – desenho – produto. Santa Maria: Schds, 2001
MANUEL, Victor. Minimalismo e Pós-Minimalismo: Forma, Anti-Forma e Corpo na Obra de Robert Morris. Covilhã: Livros LabCom, 2007.
NASCIMENTO, Sara Mendes do. O minimalismo no design criação de MIV para a magia gelada. 2018.
LEAL, Leopoldo Augusto. Pandemonium: processo criativo, experimentação e acaso. 2019. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
LINKE, Paula Piva; CALVI, Gabriel; DO BEM, Natani Aparecida. Linguagem visual: design e estilo. Projetica, v. 11, n. 1 supl, p. 32-56.
LUCIA, Carmen. Figura 1: BULL, DisponÃvel em: http://oquevidomundo.com/foco-nas-artes-guernica-picasso/ Acesso em: mai de 2021.
LUPTON, Ellen; MILLER, Abbott. Design Writing Research. 1ª ed. Londres:
Phaidon, 1999.
MARTINS, HeloÃsa Helena T. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e pesquisa, v. 30, n. 2, p. 289-300, 2004.
PICASSO, Pablo. [Bull]. 1945. Croqui pintado em grafite.
ROHENKOHL, Raquel. Criatividade e Design: uma análise da habilidade criativa no processo projetual. DisponÃvel em: file://localhost/. Acesso em: 30 de mai. de 2021.
ROJAS, Angelina Accetta; MOCARZEL, Marcelo Maia Vinagre. Da cultura visual à cultura material: o minimalismo como forma de expressão na sociedade de consumo. Revista Alceu, v. 16, n. 31, p. 131-140, 2015.
SCHMIDT, Laila Rotter. Less Is More: Interseções Entre O Surgimento Do Design Gráfico Moderno E O Minimalismo De Mies Van Der Rohe. DisponÃvel em: <http://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/less-is-more-intersees-entreo-surgimento-do-design-grfico-moderno-e-o-minimalismo-de-mies-van-der-rohe12697>. Acesso em: 15 mai. 2021.
SILVA, Sérgio Antônio; DA SILVA, Sérgio Luciano. O conceito aristotélico de MÃmesis aplicado ao processo criativo em design. Estudos em Design, v. 21, n. 1, 2013.
SZABAT, Carla Natacha; MESACASA, Andréia; WAGNER, Priscila Gil. MINIMALISMO. In: 8º JEPEX e 2° Mostra. 2019.
TORRES-ANGENOT, Hécate et al. O uso de ferramentas visuais para auxiliar o processo de criação em design. 2020.
ZURLO, Francesco. New Entertainment e Design Strategico. 2006.