Why to practice circle dance at the university? Perceptions about an extension project

Authors

  • Claudia Laus Angelo Universidade Federal do Pampa https://orcid.org/0000-0002-3417-2447
  • Caio Marcello Recart da Silveira Universidade Federal do Pampa
  • Maria Eduarda Anschau Universidade Federal do Pampa
  • Semíramis Martins Correa Universidade Federal do Pampa
  • Sonia Maria da Silva Junqueira Universidade Federal do Pampa https://orcid.org/0000-0002-5616-5344
  • Valéria Urdangarin Borba Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2021.e75059

Abstract

This work presents the results of a research that aims to highlight the benefits that participants of the Pampa Circular Extension Project - Circle Dances in Pampa perceive when practicing circle dances at the university. The research subjects are teachers, academics and other people from the community, who participated in this extension project during 2019, meeting every week for an hour and a half, from March to July, to hold hands, practice circle dances and share laughter, feelings, learnimg and impressions. The methodology is based on qualitative research, whose results emerged from a Discursive Textual Analysis of the writings of 22 of these participants motivated by the following question: Why am I participating in the Pampa Circular Extension Project? The study showed that circle dances can become singular and plural moments evidenced in the testimonies and points to benefits of relaxation, well-being, collaboration, enthusiasm, self-knowledge, concentration and inclusion.

Author Biographies

Claudia Laus Angelo, Universidade Federal do Pampa

Professora do Curso de Matemática-Licenciatura da Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé. Doutora em Educação Matemática pela Unesp, campus de Rio Claro. Coordenadora do Projeto de Extensão Pampa Circular - Danças Circulares no Pampa.

Caio Marcello Recart da Silveira, Universidade Federal do Pampa

Professor do Curso de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé. Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Co-coordenador do Projeto de Extensão Pampa Circular - Danças Circulares no Pampa.

Maria Eduarda Anschau, Universidade Federal do Pampa

Acadêmica do Curso de Engenharia de Alimentos da Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé. Bolsista PDA do Projeto de Extensão Pampa Circular - Danças Circulares no Pampa

Semíramis Martins Correa, Universidade Federal do Pampa

Mestrado Acadêmico em Ensino pela Universidade Federal do Pampa. Pesquisadora da Universidade Federal do Pampa. Colaboradora do Projeto de Extensão Pampa Circular - Danças Circulares no Pampa.

Sonia Maria da Silva Junqueira, Universidade Federal do Pampa

Professora do Curso de Matemática-Licenciatura e do Mestrado Adadêmico em Ensino (MAE) da Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé. Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Colaboradora do Projeto de Extensão Pampa Circular - Danças Circulares no Pampa.

Valéria Urdangarin Borba, Universidade Federal do Pampa

Professora do Atendimento Educacional Especializado (AEE) da Escola Municipal de Ensino Fundamental Marechal José Abreu. Mestra em Educação pela Universidade Federal do Pampa, campus Jaguarão. Colaboradora do Projeto de Extensão Pampa Circular - Danças Circulares no Pampa.

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Published

2021-04-28