Spatial analysis of school and urban violence in public schools in Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.5007/2177-5230.2023.e82044Keywords:
School violence, School proficiency, Counties of Rio Grande do SulAbstract
The objective of this study is to analyze whether there is a spatial relationship between urban violence and school violence in the municipalities in Rio Grande do Sul. For this purpose, the technique of exploratory spatial data analysis (ESDA) was applied to the indicators of urban violence and in schools in the cities in 2017. The ESDA results indicated that the High-High cluster of the violence index within public schools in Rio Grande do Sul coincides with the regions with the highest urban crime rate, showing a positive relationship between the violence index education and school violence.
References
ALMEIDA, E. Econometria Espacial Aplicada. Campinas : Alínea Editora , 2012.
BARTZ, M. L.; QUARTIERI, E. D. S.; FREITAS, T. A. D. Indisciplina e violência ecolar: uma análise das escolas públicas do Rio Grande do Sul. Estudo e Debate, Lajeado, v. 24, p. 241-263, Outubro 2017.
BECKER, K. L.; KASSOUF, A. L. Violência nas escolas públicas brasileiras:uma análise da relação entre o comportamento agressivo dos alunos e o ambiente escolar. Nova economia, v. 26, p. 653-677, 2016. ISSN 2.
BECKER, K. L.; KASSOUF, A. L. Uma análise do efeito dos gastos públicos em educação sobre a criminalidade no Brasil. Economia e Sociedade, Campinas, v. 26, p. 215-242, abril 2017.
CERQUEIRA, D. TrajeTórias individuais, Criminalidade e o PaPel da eduCação. Boletim de Análise Político-institucional, n. 9, jan-jun 2016.
DUENHAS, R. A.; FRANÇA, M. T. A.; GONÇALVES, F. D. O. ABRIR AS ESCOLAS À COMUNIDADE NOS FINAIS DE SEMANA REDUZ QUE TIPO DE VIOLÊNCIA? UMA ANÁLISE DE CONTRAFACTUAL UTILIZANDO MÍNIMOS QUADRADOS PONDERADOS PELO PROPENSITY SCORE. planejamento e políticas públicas, n. 37, jul./dez. 2011.
GARAYA, R. M. V.; ÁVILA, M. E.; MARTÍNEZ, B. Violencia escolar: Un análisis desde los diferentes contexts de interacción. Psychosocial Intervention, p. 25-32, fevereiro 2013.
GLAESER, E.; SACERDOTE, B.; SHEINKMNA, J. Crime and social interactions. Quarterly Journal of Economics, Oxford, v. 111, n. 445, p. 507-548, 1996.
HAIR, J. F. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre : Bookman, 2009.
HOFFMANN, R. Análise estatística de relações lineares e não lineares. Piracicaba : O Autor , 2016.
MONTEIRO, V. B.; ARRUDA, E. F. O impacto da violência urbana nos indicadores de evasão escolar na Região Metropolitana de Fortaleza. Anais do I Circuito de Debates Acadêmicos , 2011.
OLIVEIRA, J. A.; BECKER, K.L. (2021). Efeitos da violência escolar e urbana sobre a proficiência dos alunos em escolas públicas no Rio Grande do Sul. Texto para discussão. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/ciencias-economicas/
PALERMO, G. A.; SILVA, D. B. D. N.; NOVELLINO, M. S. F. Fatores associados ao desempenho escolar: uma análise da proficiência em matemática dos alunos do 5º ano do ensino fundamental da rede municipal do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Estudos de População , Rio de Janeiro , v. 31, p. 367-394, Jul./dez 2014.
SOARES, S. S. D. EDUCAÇÃO: UM ESCUDO CONTRA O HOMICÍDIO? TEXTO PARA DISCUSSÃO N° 1298, Brasília, agosto 2007.
TAVARES, P. A.; PIETROBOM, F. C. Fatores associados a violência escolar: evidências para o Estado de São Paulo. Estudos Econômicos, v. 46, p. 471-498, abr-jun 2016. ISSN ISSN 2.
Downloads
Published
Issue
Section
License

Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.