Cyberspace and the virtualization of geographic analysis categories: a proposal on the definition of cyberregion and its interscalarity

Authors

Keywords:

Cyberspace, Analysis categories, Cyberregion, Interscalarity, Chans

Abstract

The cyberspace is a topic with few investigations in Brazil, mainly in Geography, which should expand its discussions in the face of the transformations of society interconnected by networks. In the globalized world, capitalist society is increasingly inserted into cyberspace by its social, economic, political, religious, cultural dynamics, etc. The internet brought many benefits, such as prompt access to information and knowledge, offering a new form of entertainment and relationships, but also presents conflicts, violence and prejudice. Geography must provide theoretical, methodological and axiological tools that allow students to interpret social relations in virtuality and that provide conceptual, procedural and attitudinal bases that contribute to the formation of digital citizenship. This article is presented as one of the reflections constructed in the PhD thesis in Geography, defended in 2024, which positioned geographic science with its categories of analysis in relation to cyberspace and its virtualization process, elaborating a specific definition of what was analyzed by cyberregion, guided by an interscalarity, as exemplified by the contemporary phenomenon of chans.

Author Biographies

Airton Rosa Lucion Guites, Federal University of Santa Maria

Doutor em Geografia, pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGGEO), da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). É professor efetivo na Prefeitura Municipal de Bossoroca (PMB), desde 2019. É revisor do periódico "Geografia Ensino & Pesquisa" (UFSM). Tem interesse em pesquisas nas áreas do Ensino de Geografia, Geografia Escolar, livros didáticos, linguagens no ensino, povos indígenas, mídias em educação, ciberespaço, violências escolar e digital.

Luis Fernando Pesce Guarnaschelli, Federal University of Santa Maria

Doutor em Ciências Sociais, pela Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), na Argentina em 2014. É professor adjunto do Instituto de Ecología y Ciencias Ambientales, da Universidad de la Republica (UDELAR), desde 2015. Também é professor efetivo de Didáctica de la Geografía, no Instituto de Profesores Artigas (IPA), desde 2010. Integra o Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGGEO), da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), desde 2008, como professor visitante.

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Published

2024-10-21

Issue

Section

Artigos