The new projectment economy as a higher stage of chinese state intervention in the territory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2177-5230.2023.e91766

Keywords:

New Projectment Economy, New ProjeUrban-Regional Planning, Economic-Social Formation, High Speed Rails, State Capabilities

Abstract

The article has as its theme the evolution of urban-regional planning in the midst of the Chinese development process in recent decades. It points to the increase in the state's capacity to intervene in the national territory, highlighting the role played by the Communist Party of China. It is based on the concept of economic and social formation, understanding planning as a superstructure that emerges and affects the Chinese social formation. Two aspects are highlighted, the reconfiguration of planning and the consolidation of the new projectment economy. To this end, it deals with the coordinated development of the Beijing-Tianjin-Hebei region and the construction of the High Speed Train network as the most advanced expressions of the Chinese urban-regional planning trend.

Author Biographies

Elias Marco Khalil Jabbour, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FCE-UERJ)

Consultor da Presidência e da Diretoria de Pesquisas do New Development Bank (Banco dos BRICS) e Professor Associado da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FCE-UERJ), do Programa de Pós-Graduação em Ciências Econômicas (PPGCE-FCE-UERJ) e do Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais (PPGRI-UERJ). Graduado em Geografia (1997), Doutor (2010) e Mestre (2005) em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo. Foi - entre abril de 2006 e fevereiro de 2007 - Assessor Econômico da Presidência da Câmara dos Deputados (Brasília-DF). Tem experiência na área de Geografia e Economia com ênfase em Geografia Humana e Econômica, Economia Política, Economia Política Internacional e Planejamento Econômico atuando principalmente nos seguintes temas: China, Categorias de Transição ao Socialismo, Estratégias e Experiências Nacionais e Comparadas de Desenvolvimento, Categoria Marxista de Formação Econômico-Social e Pensamento Independente de Ignacio Rangel. Vencedor do Special Book Award of China concedido pela National Press and Publications Administration of the People´s Republic of China.

Melissa Caroline Cambuhy, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGRI-UERJ)

Graduada em Direito (Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2017), com habilitação especial em Direito e Desenvolvimento, Mestra em Direito Político e Econômico (Mackenzie - 2019), e doutoranda em Relações Internacionais (PPGRI-UERJ), pesquisa as mediações entre Economia, Estado e Direito, com foco no processo de desenvolvimento nacional chinês. Atualmente coordena projetos de cooperação Brasil-China, no Instituto Lula, e o Grupo de Trabalho ‘Diálogos Brasil-China sobre Desenvolvimento Global e Governança’, iniciativa conjunta do Instituto Lula e a Academia de Estudos da China e Mundo Contemporâneos (ACCWS).

References

BURLAMAQUI, Leonardo. Finance, development and the Chinese entrepreneurial state: A Schumpeter-Keynes-Minsky approach. Revista de Economia Política, v. 35, n. 4, p. 728-744, out./dez. 2015.

BRIXSWEDEN. China to Expand High-Speed Rail Network to 50,000 Kilometers by 2025. Disponível em: https://www.brixsweden.org/china-to-expand-high-speed-rail-network-to-50000-kilometers-by-2025/. Acesso em: 7 fevereiro 2022.

CHINA. ORG. CN. Transcript: Press Conference on New Urbanization Plan. Disponível em: http://china.org.cn/china/2014-03/19/content_31836248.htm. Acesso em: 3 fevereiro 2022.

DUNFORD, Michael; BONSCHAB, Thomas. Chinese Regional Development and Policy. Regions Magazine, v. 289, n. 1,10-13, 2013.

GABRIELE, Alberto. & SCHETTINO, Franchesco. Socialismo de Mercado como uma distinta Formação Econômico-Social interna ao Moderno Modo de Produção. In: JABBOUR, E. China, Socialismo e Desenvolvimento, sete décadas depois. Posfácio. 1ª ed. São Paulo: Anita Garibaldi, 2019.

GAO, Bai; LI, Guowu; ZHEN, Zhihong (Ed.). High-speed Rail: An Analysis of the Chinese Innovation System. 1. ed. Singapore: World Scientific, 2020.

HEILMANN, Sebastian. Red Swan: How Unorthodox Policy-Making Facilitated China's Rise. 1. ed. Hong Kong: The Chinese University of Hong Kong Press, 2018. 267p.

HU, Angang, YAN, Yilong, TANG, Xian, & LIU, Shenglong. 2050 China: Becoming a Great Modern Socialist Country. 1. ed. Beijing: Springer Nature, 2021. 105p.

JABBOUR, Elias; DANTAS, Alexis. The political economy of reforms and the present Chinese Transition. Brazilian Journal of Political Economy, v. 37, n. 4, p. 789-807, out./dez. 2017.

JABBOUR, Elias; et al. A (Nova) Economia do Projetamento: o conceito e suas novas determinações na China de hoje. Geosul, Florianópolis, v. 35, n. 77, p. 17-48, dez. 2020.

JABBOUR, Elias. e GABRIELE, Alberto. China: o socialismo do século XXI. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2021. 311p.

LAWRENCE, Martha; BULLOCK, Richard; LIU, Ziming. China's high-speed rail development. 1. ed. Washington: World Bank Publications, 2019. 83p.

LI, Suxiao et al. Impacts of land-use and land-cover changes on water yield: A case study in Jing-Jin-Ji, China. Sustainability, v. 10, n. 4, p. 960, 2018.

LO, Dic & WU, Mei. The State and industrial policy in Chinese economic development. In: SALAZAR-XIRINACHS, José M.; NUBLER, Irmgard.; KOZUL-WRIGHT, Richard. Transforming Economies: Making industrial policy work for growth, Jobs and development. 1. ed. Geneva: International Labour Office, 2014. 400p. p. 307-326.

DE MEDEIROS, Carlos Aguiar. Economia e Política do Desenvolvimento da China. Revista de Economia Política. V. 19, n. 3, p. 92-112, 1999.

MEI, Liang; ZHANG, Nana. Transformer in navigation: Diverse government roles for open innovation in China's high-speed rail. Long Range Planning, p. 102069, 2020.

MINISTRY OF LAND AND RESOURCES. Outline of The Beijing-Tianjin-Hebei Coordinated Development Plan. 2016. Disponível em: http://www.cre.org.cn/list3/jjy/15279.html. Acessado em: 8 fevereiro 2022.

NOGUEIRA, Isabela. Industrialização, Distribuição e Estratégia: Legados do maoísmo para a trajetória de desenvolvimento econômico da China. Carta Internacional, v. 14, n. 2, p. 27-51, 2019.

OLIVEIRA, Amaury Porto de. Governando a China: a quarta geração de dirigentes assume o controle da modernização. Revista Brasileira de Política Internacional, v. 46, n. 1, p. 138-170, 2003.

PLANNING, Shenzhen Metropolitan Transportation. ET/CP5 Beijing-Tianjin-Hebei (JingJinJi) City Cluster Transport Integration Planning Study. 2016.

PREEN, Mark. The Beijing-Tianjin-Hebei Integration Plan. China Briefing. 2018a. Disponível em: https://www.china-briefing.com/news/the-beijing-tianjin-hebei-integration-plan/. Acesso em: 10 fevereiro 2022.

PREEN, Mark. China’s Mega City Clusters: Jing-Jin-Ji, Yangzte River Delta, Pearl River Delta. 2018b. Disponível em: https://www.china-briefing.com/news/chinas-mega-city-clusters-jing-jin-ji-yangzte-river-delta-pearl-river-delta/. Acesso em: 10 fevereiro 2022.

RANGEL, Ignácio. Obras reunidas. Volume I. 3. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012. 742p.

SANTOS, Milton. Sociedade e espaço: a formação social como teoria e como método. Antipode, v. 9, n. 1, p. 81-99. Jan./fev. 1977.

SHEN, Hongyan; TENG, Fei; SONG, Jinping. Evaluation of spatial balance of China’s regional development. Sustainability, v. 10, n. 9, p. 3314, 2018.

TANG, S; SAVY, M.; DOULET, J. High speed rail in China and its potencial impacts on urban and regional development. Local Economy, v. 26, n. 5, p. 409-422, 2011.

WU, Fulong. Planning for growth: urban and regional planning in China. 1. ed. New York: Routledge, 2015. 229p.

YANG, Kaizhong. New Urbanization and Coordinated Regional Development. Chinese Journal of Urban and Environmental Studies, v. 7, n. 04, p. 1975009, 2019.

YANG, Zhiwei et al. On the joint impact of high-speed rail and megalopolis policy on regional economic growth in China. Transport Policy, v. 99, p. 20-30, 2020.

YANGQIU, Chen; NING, Lai; XUETING, Zhang. China’s City of the Future: Xiong’an New Area. Hitachi Review, vol. 70, n. 1, p. 36-44, 2021.

YU, Junli; CHEN, Lihua. Roles of Government Coordinated Regional Development in China. International Journal of Business and Social Science, v. 5, n. 6, 2014.

ZHEN, Du; XIAOGUANG, Meng; HUA, Chai. Interpretation of "Master Plan of Xiongan New Area in Hebei (2018-2035)": The blueprint has been drawn and the future is to be. 2019. Disponível: http://www.xiongan.gov.cn/2019-01/13/c_1210036983.htm. Acesso em: 11 fevereiro 2022.

Published

2023-09-02

Issue

Section

Artigos