Concesiones y crecimiento económico: un análisis de Santa Catarina

Autores/as

  • Rodrigo Nobre Universidade Federal de Pelotas
  • Alex Felipe Rodrigues Instituto Mauro Borges

DOI:

https://doi.org/10.5007/2177-5230.2023.e88353

Palabras clave:

Concessões, Crescimento Econômico, Santa Catarina

Resumen

El papel de la infraestructura modal en el crecimiento económico está en constante debate entre los formuladores de políticas. En ese contexto, este trabajo tiene como objetivo evaluar el efecto de las concesiones de las carreteras en el crecimiento económico de Santa Catarina en el período de 2007 a 2018. Para lograr este objetivo, se creó una base de datos y se utilizó el modelo de diferencias en diferencias y su versión espacial. En general, en las estimaciones de efectos fijos, los resultados mostraron que existe un efecto positivo de las concesiones en el producto per cápita de los municipios y que hay un efecto indirecto positivo principalmente en el período de 2014 a 2016. Estos resultados pueden indicar que la mejora de la infraestructura reduce el costo del transporte, lo que facilita la movilidad laboral, generando economías de aglomeración en las ciudades más desarrolladas, dado que los municipios que recibieron los tramos concesionados se ubican en regiones con mayor PIB per cápita.

Biografía del autor/a

Rodrigo Nobre , Universidade Federal de Pelotas

Doutor em Economia Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Economia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - PPGE/UFRGS (2014). Mestre em Economia Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Organizações e Mercados da Universidade Federal de Pelotas - PPGOM/UFPEL (2011). Graduado em ciências econômicas pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2008). Técnico em Sistemas para Internet e Intranets pelo Colégio Técnico Industrial Professor Mário Alquati - CTI/FURG (2004). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Pelotas. Tem experiência na área de Economia, atuando principalmente nos seguintes temas: Parcerias Público-Privadas, Concessões, Contratos, Regulação, Infraestrutura e Econometria Aplicada.

Alex Felipe Rodrigues, Instituto Mauro Borges

Mestre em Estatística pela Universidade de Brasília (2016) e Bacharel em Estatística pela Universidade Federal de Goiás (2013). Pesquisador em Estatística do Instituto Mauro Borges de Estatísticas e Estudos Socioeconômicos do Estado de Goiás. Foi Assessor da Secretaria de Política Econômica do Ministério da Economia (Início em 02/2019-10/2020). Foi Pesquisador-Visitante no Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA) (04/2017 - 01/2019) e desenvolveu pesquisas sobre Avaliação de Políticas Públicas. Atualmente é Gerente de Estudos e Avaliação de Políticas Públicas no IMB. Teve alguns trabalhos premiados em importantes concursos nacionais, com destaque para 1º Prêmio Nacional de Educação (realizado pela Enap e FNDE) e XXIV Prêmio Tesouro Nacional de Monografias (realizado pela Enap e STN).

Citas

ADES, A. F.; GLAESER, E. L. Evidence on growth, increasing returns, and the extent of the market. Quarterly Journal of Economics, n.114, 1025–1045, 1999.

AGÊNCIA NACIONAL DE TRANSPORTES TERRESTRES – ANTT. Histórico das concessões rodoviárias. Disponível em: https://portal.antt.gov.br/historico. Acesso em: 05 mar. 2022.

ALMEIDA, E. Econometria Espacial Aplicada. Campinas, SP: Alínea, 2012.

ALVES, P. J.; EMANUEL, L.; PEREIRA, R. H. M. Highway concessions and road safety: evidence from Brazil. Research in Transportation Economics, 2021.

ANGRIST, J. IMBENS. G. W.; RUBIN, D. B. Identification of causal effects using instrumental variables. Journal of the American Statistical Association, 91, 444–472, 1996.

ANGRIST, J. D.; PISCHKE, J. S. Mostly Harmless Econometrics: An Empiricist's Companion. Priceton University Press, 2009.

AMANN, E.; BAER, W.; TREBAT, T.; LORA, J. V. Infrastructure and its role in Brazil’s development process. The Quarterly Review of Economics and Finance, n. 62, p. 66-73, 2016.

ANAM, Z.; SARAF, R.; NAZIR, A. Impact of Electricity Consumption and Transport Infrastructure on the Economic Growth of Pakistan. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Human Resource Management Academic Research Society, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, vol. 6(10), p. 291-300, outubro, 2016.

ASHER, S.; NOVOSAD, P. Rural Roads and Local Economic Development. American Economic Review 2020, 110(3): 797–823, 2020.

BANERJEE, A.; DUFLO, E.; QIAN, N. On the road: access to transportation infrastructure and economic growth in China. Journal of Development Economics, n.145, p. 2020.

BAUM-SNOW, N. Did highways cause suburbanization? Quarterly Journal of Economics, 2007.

BARBO, A. R. de C.; CORREIA, D. E. R.; ENGELMANN, E. T.; GUZEN, E. R.; GOIS, G. de A.; QUEBAUD, M. R.; ALI, M. M.; SOUZA, N. M. de; QUEBAUD, S. A evolução da regulação nas rodovias federais concedidas. Revista ANTT, ISSN 2177-6571, Volume 2, Número 2, novembro 2010.

BERIA, P.; RAMELLA, F.; LAURINO, A. Motorways economic regulation: A worldwide survey. Transport Policy, n. 41, p. 23-32, 2015.

BIRD, J.; STRAUB, S. The Brasília experiment: The heterogeneous impact of road access on spatial development in Brazil. World Development, n.127, 2020.

BOTASSO, A.; CONTI, M.; SA PORTO, P. C.; FERRARI, C.; TEI, A. Roads to growth: The Brazilian way. Research in Transportation Economics, 2021.

BRASIL. Lei nº 8.987, de 13 de fevereiro de 1995. Dispõe sobre o regime de concessão e permissão da prestação de serviços públicos previsto no art. 175 da Constituição Federal, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8987cons.htm. Acesso em: 17. mai. 2022.

CASTRO, L. S.; ALMEIDA, E.; LIMA, J. E. Transporte e Crescimento Econômico: O caso do Processo em Minas Gerais. Pesquisa e Planejamento Econômico, v.51, n.2, 2021.

CHANDRA, A.; THOMPSON, E. Does public infrastructure affect economic activity? Evidence from the rural interstate highway system. Regional Science and Urban Economics, n.30, 2000.

CHI, J.; BAEK, J. Dynamic relationship between ai transport demand and economic growth in the United States: A new look. Transport Policy, Elsevier, vol. 29(C), pages 257-260, 2013.

DELGADO, M.; FLORAX, R. Difference-in-differences techniques for spatial data: Local autocorrelation and spatial interaction. Economics Letters, 137, 123–126, 2015.

DUBÉ, J.; LEGROS, D; THÉRIAULT, M.; DE ROSIERS, F. A spatial difference-in-differences estimator to evaluate the effect of change in public mass transit systems on house prices. Transportation Research Part B: Methodological, 64, 24–40, 2014.

DURATON, G.; TURNER, M. Urban Growth and Transportation. Review of Economic Studies, 2012.

ERENBERG, S.J. The real effects of public investment on private investment. Appl. Econ. 23, 831–837, 1993.

FARHADI, M. Transport infrastructure and long-run economic growth in OECD countries. Transportation Research Part A: Policy and Practice, v. 74, p. 73-90, 2015.

FERNALD, J. G. Roads to prosperity? Assessing the link between public capital and productivity. American Economic Review, n.89 (3), 619–638, 1999.

FENG, Z.; ZHANG, S.; GAO, Y. Modeling the impact of government guarantees on toll charge road quality and capacity for Build-Operate-Transfer (BOT) road projects. Transportation Research Part A, n.78, pp. 54-67, 2015.

HAUSMANN, R. Prisoners of geography. Foreign Policy 122, 44–53, 2001.

HAUGHWOUT, A. Public infrastructure investments, productivity and welfare in fixed geographic areas. Journal of Public Economics, v. 83, p. 405-428, 2002.

HO, D. E.; IMAI, K.; KING, G.; STUAR, E. Matching as nonparametric preprocessing for reducing model dependence in parametric causal inference. Political Analysis, 15(3), 199–236,2007.

IBRAHIEM D.M. Road energy consumption, economic growth, population and urbanization in Egypt: cointegration and causality analysis. Environ. Dev. Sustain, 2017.

JIWATTANAKULPAISARN, P.; NOLAND, R.; GRAHAM, D. J.; POLAK, J. Highway infrastructure investment and county employment growth: a dynamic panel regression analysis. Journal of Regional Science, v.49, n.2, 2009.

KRUGMAN, P. R. Returns and Economic Geography. Journal of Political Economy, v.99, n.3, 1991.

LE SAGE, J.; FISCHER, M. Spatial growth regressions: Model specification, estimation and interpretation. Spatial Economic Analysis, 3(3), 275–304. 31, 2008.

LI, Z.; WU, M.; CHEN, B. R. Is road infrastructure investment in China excessive? Evidence from productivity of firms. Regional Science and Urban Economics, n.65, 2017.

MAPARU, T. S.; MAZUMBER, T. N. Transport infrastructure, economic development and urbanization in India (1990–2011): is there any causal relationship? Transp. Res. Part A 100, 319–336, 2017.

MARSHALL, A. Principles of economics. Londres: MacMillan, 1920.

MARAZZO, M.; SCHERRE, R.; FERNANDES, E. Air transport demand and economic growth in Brazil: a time series analysis. Transportation Research Part E n.46, pp. 261–269, 2010.

MEERSMAN, H.; NAZEMZADEH, M. The contribution of transport infrastructure to economic activity: The case of Belgium. Case studies on transport policy, v. 5, n. 2, p. 316-324, 2017.

ODECK, J.; WELBE, M. The accuracy of toll road traffic forecasts: An econometric evaluation. Transportation Research Part A Policy, n.101, pp. 73-85, 2017.

OLIVEIRA, J. C. M.; FRANCO, M. R. S.; SILVA JÚNIOR, L. H.; MENDES, A. V. C.; ALMEIDA, A. N. Avaliação de Impacto das Concessões na Redução de Acidentes, Feridos e Mortos em Rodovias Federais do Distrito Federal e Entorno. Meta: Avaliação. Rio de Janeiro, v. 11, n. 31, p. 251-273, jan./abr. 2019.

ÖZYURT, S.; DAUMAL, M. Trade openness and regional income spillovers in Brazil: A spatial econometric approach. Papers in Regional Science, 92(1), 197–215, 2013.

PRADHAN, R. P.; BAGCHI, T. P. Effect of transportation infrastructure on economic growth in India: the VECM approach. Research in Transportation Economics, v. 38, n. 1, p. 139-148, 2013.

TORRES, C. E. G.; MENDES, C. S. Concessões rodoviárias e melhorias nas vias efetivamente diminuem o custo econômico dos acidentes de trânsito? Uma análise para a rede rodoviária federal brasileira. Planejamento e Políticas Públicas, n.53, jul./dez., 2019.

VADALI, S. Toll roads and economic development: exploring effects on property values. Annals of Regional Science, n.42, 2008.

YEAPLE, S. R.; GOLUB, S. S. International productivity differences, infrastructures, and comparative advantage. Review of International Economics, 15 (2), 223–242, 2007.

Publicado

2023-04-14

Número

Sección

Artigos