The dialogical poetics of song: a conceptual reflection based on the Bakhtinian framework

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2024.e100928

Keywords:

Dialogical Poetics, Bakhtin, Sociological Methodology, Formalist Method

Abstract

The purpose of this article is to discuss the concepts of poetics proposed by the authors of the Bakhtin’s Circle, who are: Sociological Methodology (Volochinóv), the Formal Method (Medviédev) and dialogical poetics (Bakhtin). The methodology will consist of analyzing the differences and similarities between the parameters that underlie the thinking of each theory regarding poetics and their relationships with their own worldviews and philosophical theories, for example: the expression generated from ideology in the case of the author Volóchinov, the concept of work as data external to consciousness in the formalist view and shaped from Medviédev’s criticisms; and poetics in a dialogical, open and participatory form in Bakhtin’s vision given in the example of Dostoievski’s polyphonic novel and glimpsed here in the musical field, more specifically in song. As a partial result, we intend to show why the Bakhtinian vision seems more complete about a theory of dialogical poetics, based on the creative act as a choice and not on a pre-established aesthetic adequacy, disseminated in the means of expression through a complex relationship between forces and with performance as the solidification of this creative process, as well as perception and fruition also acting in the poetic process. This last argument seems to be the main path of the theoretical contribution of the thesis in progress, which has as its main objective the creation of a system of analysis of the creative processes of song through the poetic activity of guitarist composers

Author Biographies

Laís Domingues Fujiyama, Federal University of Mato Grosso do Sul

Professora de música, pesquisadora e violonista. Doutoranda em Estudos de Linguagens pela Universidade Federal de mato Grosso do Sul. Mestra em Música pela Universidade Federal de Goiás. Licenciada em Música pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

William Teixeira, Federal University of Mato Grosso do Sul

Professor Adjunto no Curso de Música da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Doutor em música pela Universidade de São Paulo. Mestre em Música pela Universidade Estadual de Campinas. Bacharel em música com habilitação em violoncelo pela Universidade Estadual Paulista.

References

BAKHTIN, Mikhail M. Art and answerability: early philosophical essays. Edited by Michael Holquist and Vadim Liapunov; translated and notes by Vadim Liapunov; supplement translated by Kenneth Brostrom. Austin: University of Texas Press Slavic series, 1990.

BAKHTIN, Mikhail M. Problemas da Poética em Dostoiévski. 5. ed. Trad. de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.

BAKHTIN, Mikhail M. Para uma filosofia do Ato Responsável. Trad. de Luciano Ponzio. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BRAIGHT, Beth. Importância e necessidade da obra O método formal nos estudos literários: introdução a uma poética sociológica, In: MEDVIÉDEV, Pável Nikoláievitch. Trad. de Ekaterina Vólkova Américo e Sheila Camargo Grillo. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, 2012. p. 11-18.

COSTA, Nelson Barros da. A produção do discurso lítero-musical brasileiro. 2001. 486f. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Doutorado em Linguística Aplicada, São Paulo, 2001. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/19852. Acesso em: 9 ago. 2024.

MEDVIÉDEV, Pável Nikoláievitch. Trad. de Ekaterina Vólkova Américo e Sheila Camargo Grillo. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, 2012.

STAFUZZA, Grenissa B. O Círculo de Bakhtin (Volóchinov e Medviédev) no Brasil: episteme, autoria e tradução em perspectiva dialógica. Revista Heterotópica, v. 1, n. 1, p. 66-82, 2019. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/48519. Acesso em: 9 ago. 2024.

TATIT, Luiz. O Cancionista. 2.ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2002.

VOLÓCHINOV, Valentin (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 12. ed. São Paulo: Editora Hucitec. 2006.

VOLÓCHINOV, Valentin. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019.

Published

2024-10-21

How to Cite

FUJIYAMA, Laís Domingues; TEIXEIRA, William. The dialogical poetics of song: a conceptual reflection based on the Bakhtinian framework. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 29, p. 01–10, 2024. DOI: 10.5007/2175-7917.2024.e100928. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/100928. Acesso em: 25 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Manifestações da literatura no VI SIEL e XXIV Semana de Letras da UFMS