Hamlet in cinema: the cinematic adaptations of Laurence Olivier (1948) and Franco Zeffirelli (1990)

Authors

  • Rogério Tomaz Universidade Federal do Paraná FAE Centro Universitário

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2011v16n2p69

Abstract

The inter-relations between the arts translate into a fairly recent discussion. One of the elements of this framework is the translation intersemiotic that consists of the connection between signal systems. This article proposes the analysis of the intersemiotic adaptation of the play Hamlet, Prince of Denmark, by William Shakespeare for the cinema in films of Laurence Olivier and Franco Zeffirelli.

Author Biography

Rogério Tomaz, Universidade Federal do Paraná FAE Centro Universitário

Graduado em Letras, Português e Inglês, licenciatura, pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1998 - 2001).

Especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2005 - 2006).

Mestre em Estudos Literários pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2007-2011).

Published

2011-10-17

How to Cite

TOMAZ, Rogério. Hamlet in cinema: the cinematic adaptations of Laurence Olivier (1948) and Franco Zeffirelli (1990). Anuário de Literatura, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 69–83, 2011. DOI: 10.5007/2175-7917.2011v16n2p69. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2011v16n2p69. Acesso em: 28 dec. 2025.

Issue

Section

Articles