Focalization as a configuring element of relational barrenness in Vidas secas

Authors

  • Maria Bevenuta Sales de Andrade Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Charles Albuquerque Ponte Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2012v17n1p77

Abstract

The objective of this work is to compare the use of focalization as a configuring element of relational barrenness in two distinct media, the novel Vidas secas, by Graciliano Ramos (1938), and its homonymous adaptation, directed by Nelson Pereira dos Santos (1963). For doing so, Gerard Genette’s (1995; 2008) narratology has been used, and also its commentators, such as Reis and Lopes (1988) and Gaudreault and Jost (2009); besides, it brings as a scaffold literature theorists who dealt with the cited novel, including Candido (1992) and Mourão (1971), and with the film (BRITO, 2006). In order to conduct such study, the elements highlighted to evince the discontinuity in viewpoint were the chapters entitled “Menino mais novo” and “Menino mais velho”, as well as the three moments in which the family appears together, and the respective adapted sequences to the film. Performed the analyses, it has been stated that the relational barrenness is constructed in Vidas secas, novel and film, springing from some elements, such as: structure, focalization discontinuity and, foremost, from the interaction difficulty configured, especially, by the absence of dialogs. Thus, the conclusion here is that the relational barrenness, being a characteristic and common trait in both texts, reinforces the presence of dialogic relations established between the literary and the filmic works.

Author Biographies

Maria Bevenuta Sales de Andrade, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Maria Bevenuta Sales de Andrade possui graduação em Letras - Inglês pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2001), especialização em Literatura e Estudos Culturais pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2007) e mestrado em Letras (Literatura e Cultura) pela Universidade Federal da Paraíba (2011). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura brasileira, estética da recepção, dialogismo, adaptação fílmica e Vidas Secas. Atualmente, é professora da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Charles Albuquerque Ponte, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Charles Albuquerque Ponte possui graduação em Letras Português e Inglês pela Universidade Estadual do Ceará (1999), especialização em Conto de Língua Inglesa no Século XX pela Universidade Federal do Ceará (2001), mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003) e doutorado em Teoria e História Literária da Universidade de Campinas. Atualmente é professor adjunto da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literaturas de Língua Inglesa, atuando principalmente nos seguintes temas: Literatura e Cinema Norte-Americanos pós 1960 e teoria literária.

Published

2012-05-23

How to Cite

SALES DE ANDRADE, Maria Bevenuta; PONTE, Charles Albuquerque. Focalization as a configuring element of relational barrenness in Vidas secas. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 77–91, 2012. DOI: 10.5007/2175-7917.2012v17n1p77. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2012v17n1p77. Acesso em: 28 dec. 2025.

Issue

Section

Thematic articles: Literatura e Cinema

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