The Montage in eles eram muitos cavalos, by Luiz Ruffato: Conversations Between Film and Literature

Authors

  • João Guilherme Dayrell Magalhães Santos Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2010v15n1p63

Abstract

The paper aims at establishing connections between the fragmented narrative eles eram muitos cavalos, by Luiz Ruffato, and montage. Through cut and repetition, which, according to Agamben, may be necessary conditions to enable montage, the referred work by Ruffato places us on a tour of seventy fragments: the latter preceded by two black pages. Here it is possible to identify the affinity with the avant-garde cinema of the post-war, where there is the predominance of time-images (Deleuze),  which reveal their mediality: there is no longer an ulterior significance resulting from the collision of the statements. So eles eram muitos cavalos deconstructs reality and promotes repetition not as a return to the same, but as a possibility of what has been: means without end.

Author Biography

João Guilherme Dayrell Magalhães Santos, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Comunicação Social - Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2007), especialização em Processos Criativos em Palavra e Imagem pelo IEC- Instituto de Educação Continuada da Puc-Minas (2008) e atualmente é mestrando em Teoria da Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Tem experiência em letras com ênfase em cinema e literatura

Published

2010-07-16

How to Cite

MAGALHÃES SANTOS, João Guilherme Dayrell. The Montage in eles eram muitos cavalos, by Luiz Ruffato: Conversations Between Film and Literature. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 63–83, 2010. DOI: 10.5007/2175-7917.2010v15n1p63. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2010v15n1p63. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Articles