Aby Warburg’s pictures of America: Indians, images and ruins

Authors

  • Claudia Mattos Unicamp
  • Joseph Imorde Instituto de História e Teoria da Arquitetura da Universidade Federal de Tecnologia (ETH) em Zurique

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2014v19n1p147

Abstract

The present article analyses the uses that Aby Warburg makes of photography during his trip to the American Southwest. We will start by pointing out the importance of photography for the construction of the field of Art History as an academic discipline, to show, in the sequence that photograph also played a central role for Warburg throughout his whole carrier, and especially in his process of immersion in Hopi culture during his stay in America. Throughout the text, we will analyze how Warburg, in his encounter with the reality of American natives, makes use of photography, as element of mediation and as means of establishing a distance to his object of research. Finally, we will raise some political questions implied in this encounter, essentially produced through his camera. In agreement with David Freedberg’s critique on the author we will question Warburg’s capacity to truly understand Hopi culture, suggesting that maybe in distant America he was only capable to produce an encounter with himself.

Author Biographies

Claudia Mattos, Unicamp

Claudia Mattos realizou seu doutorado na Universidade Livre de Berlin em 1996. Fez pós-doutorado na Universidade Estadual de Campinas (1997 2000) e no Courtauld Institute de Londres (2001). Atualmente é professora Livre-Docente do Instituto de Artes e do Instituto de Filosofia Letras e Ciências Humanas da Unicamp. Foi professora visitante junto ao Getty Research Institute de Los Angeles (2012) e atualmente coordena um programa de professores visitante do Getty na Unicamp. Suas pesquisas abarcam os campos das artes nos séculos XIX e XX e teoria da arte.

Joseph Imorde, Instituto de História e Teoria da Arquitetura da Universidade Federal de Tecnologia (ETH) em Zurique

Joseph Imorde estudou história da arte, filosofia e teoria da música em Bochum, Roma e Berlin. Realizou seu doutorado sobre arquitetura efêmera no Barroco Romano e passou a lecionar no Instituto de História e Teoria da Arquitetura da Universidade Federal de Tecnologia (ETH) em Zurique. Em 2008 realizou sua Livre-Docência junto à Universidade de Tecnologia de Dresden, o que resultou na publicação do livro Michelangelo Deutsch!, e foi contratado no mesmo ano como Professor Titular de História da Arte na Universidade de Siegen. Foi professor visitante junto ao Getty Research Institute em 2012.

Published

2014-06-13

How to Cite

MATTOS, Claudia; IMORDE, Joseph. Aby Warburg’s pictures of America: Indians, images and ruins. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 147–157, 2014. DOI: 10.5007/2175-7917.2014v19n1p147. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2014v19n1p147. Acesso em: 1 aug. 2024.

Issue

Section

Seção Temática Coleções Literárias: textos/imagens