Van Gogh and the wheatfield with crows: from the painting to the videoclip

Authors

  • Maria Adélia Menegazzo Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Isabella Banducci Amizo Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2015v20n2p84

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/2175-7917.2015v20n2p84

For a long time being a theme for reflections from scholars, academics and artists, interart relations maintains its importance and is renewed in contemporary artistic expressions. Today, the link between kinds of art and the discussions on the topic extend to other fields, going beyond literature and painting, and including photography, cinema and also new medias, such as advertising and videoclip. This article focuses on the link between different art forms, the engendering of an art in another, demonstrating mechanisms of the interart exercise, from the Vincent van Gogh painting, Wheatfield with Crows. It is proposed an analysis of how the subject of the painting, the colors blue and yellow, as well as the crows, appear in other art forms, in this case poetry (À luz dos vegetais, of Contador Borges), cinema (Dreams, of Akira Kurosawa), music and videoclip (Corvos sobre o campo, of Tantra). As theoretical base are used the concepts of multimedia and mixmídia, of Claus Clüver, and description and pictorial translation, of Liliane Louvel, as well as Thiago Soares discussions about videoclips.

Author Biographies

Maria Adélia Menegazzo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Letras (Português-Francês) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus de Araraquara (1978), mestrado em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (1987) e doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus de Assis (1996). Pós-doutorado no Grupo de Pesquisa em Arte e Fotografia do Departamento de Artes Plásticas da ECA/USP (2010). Professora aposentada da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Desenvolve atividades de pesquisa, docência e orientação no Programa de Mestrado em Estudos de Linguagens da UFMS e no Doutorado em Letras da UFMS, Campus de Três Lagoas. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária e Literatura Comparada, principalmente nos seguintes temas: poéticas contemporâneas, literatura brasileira, estudos interartes, crítica de arte.

Isabella Banducci Amizo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Mestranda no Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Estudos de Linguagens - UFMS. Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2005). Atua principalmente nas áreas de antropologia, arte e cultura, abordando os seguintes temas: identidade, patrimônio cultural imaterial, religiosidade popular. Membro do grupo Estudos literários e culturais: memória e contemporaneidade.

Published

2015-09-18

How to Cite

MENEGAZZO, Maria Adélia; AMIZO, Isabella Banducci. Van Gogh and the wheatfield with crows: from the painting to the videoclip. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 84–97, 2015. DOI: 10.5007/2175-7917.2015v20n2p84. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2015v20n2p84. Acesso em: 17 jan. 2025.

Issue

Section

Letras & Imagens: signos em rotação