The presence of Shakespeare in the writing of Nuno Bragança

Authors

  • La Salette Loureiro Universidade Nova de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2017v22n1p10

Abstract

Nuno Bragança includes Shakespeare in the group of creators who were very important for him, so it is normal that English playwright’s work appears in his writing. In this paper, we present in the first place the review of the Orson Welles’s film Macbeth, where Bragança analyzes the characteristics that make the Shakespearean work timeless, noting that these coincide with those which are defended and practiced by the author and his characters writers. Secondly, we analyze the presence of some Shakespeare’s plays in the Bragança’s fiction, which is concretized through various processes of intertextuality, a procedure that requires the reader to have a permanent active cooperation, in order to identify the presence of the text summoned and to interpret its recontextualization. As far as Shakespeare is concerned, the presence of his texts can be seen in the Nuno Bragança’s three novels, where Romeo and Juliet, Hamlet and Macbeth can be identified. The first two plays appear fleetingly in the first two novels, but in Square Tolstoy this dialogue with Shakespeare gets another dimension and scope, assuming a decisive relief in the production of senses of the novel in two lines of action. 

Author Biography

La Salette Loureiro, Universidade Nova de Lisboa

La Salette Loureiro fez Licenciatura em Línguas e Literaturas Modernas, na Universidade de Coimbra, e Curso de Mestrado em Literatura Comparada Portuguesa e Francesa, na Universidade Nova de Lisboa, onde iniciou Tese de Doutoramento sobre Nuno Bragança, que interrompeu e está agora a retomar.

Publicou A Cidade em Autores do Primeiro Modernismo. Pessoa, Almada e Sá-Carneiro  e vários artigos em livros e revistas («Almada Negreiros: a cidade ou a volta ao mundo», Colóquio Letras; «Leitura: Um Processo Interactivo», Livro de Actas do V Congresso Internacional de Didáctica da Língua e da Literatura; «Do Real ao Imaginário. Roteiros Literários na Área Metropolitana de Lisboa», Área Metropolitana de Lisboa. Gentes, Paisagens, Lugares; «Cristianismo e Marxismo em Estação, de Nuno Bragança», Revista Abril (http://www.revistaabril.uff.br/index.php/revistaabril/article/view/90); «A Educação em A Noite e o Riso de Nuno Bragança», Colóquio Letras;  «O (En)canto dos Rouxinóis: da «Menina» de Bernardim à «Menina» de Garrett», Representação Animal nos Estudos Literários; «Gatos, cães e outros animais: presença e funcionalidades na ficção de Nuno Bragança», De Ecocrítica Y “Animalia”; «O modelo de cidade nos textos do Grupo de Orpheu, de 1915 a 1917», 100 Orpheu; «Almada Negreiros: ’Eu — o  Próprio’ em busca pela cidade», Nova Águia). Tem igualmente participado em Congressos, Colóquios e Conferências.

Foi professora e, atualmente, dedica-se em exclusivo à investigação em Literatura Portuguesa.

Published

2017-08-22

How to Cite

LOUREIRO, La Salette. The presence of Shakespeare in the writing of Nuno Bragança. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 10–15, 2017. DOI: 10.5007/2175-7917.2017v22n1p10. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2017v22n1p10. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Cervantes & Shakespeare: 400 anos, e outros diálogos