The aesthetics of vocal success: discourses engaged in the construction of voices of success media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2020v25n2p101

Abstract

This study aims to analyze how a type of vocal aesthetics is produced, from a performativity to sayings about successful voices. We believe that, due to the speeches conveyed about the materialization of the voice that (re) produces subjects and meanings of success, there is also a complex discursivization of the aesthetics of success reception. For the observation of so much, we will employ the theoretical methodological apparatus of the French Discourse Analysis, especially guided by the notion of pre-constructed, of presupposition and implied, of intra and interdiscourse, as well as of metaphorical slips (effects). Thus, we will investigate the media discursive functions that make it possible to affirm that the reception of the voice, to a large extent, engenders a successful vocal aesthetic and, consequently, supports the maintenance of this particular listening. In particular, we will analyze articles from Rolling Stone magazine, “Quando Michael se Tornou Michael” (SHEFFIELD, 2010), “Amy Winehouse 1983-2011” (ELISCU, 2011), and “Voz Imortal” (CAVALCANTI, 2015), published in the years 2010, 2011 and 2015 respectively.

Author Biographies

Thiago Barbosa Soares, Universidade Federal do Tocantins

Licenciatura em Letras, português/inglês, pela Universidade do Vale do Sapucaí (2009), graduação em Psicologia pela Universidade Paulista (2014) e em Filosofia pela Universidade de Franca (2014), especialização em Estudos Literários pela Faculdade Comunitária de Campinas (2013), mestrado em Linguística pela UFSCar. (2015) e doutorado em Linguística também pela UFSCar. (2018). Professor nos cursos de graduação em Letras e de pós-graduação stricto sensu em Letras da Universidade Federal do Tocantins - Porto Nacional.

Damião Francisco Boucher, Universidade Federal do Tocantins

Licenciatura em Letras - Português e Inglês e Respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Tocantins; Pós-graduado em Análise do Discurso Político e Jurídico pela Faculdade Unyleya do Rio de Janeiro; Pós-graduado em Psicologia Junguiana pela Faculdade Unyleya do Rio de Janeiro; Mestrando em Letras com atuação nas áreas de Texto, Discurso e História pela Universidade Federal do Tocantins.

References

ARISTÓTELES. Retórica. Trad. de Antônio Pinto de Carvalho. Rio de Janeiro: Ediouro, [19-?].

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. de Paulo Bezerra. 6ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BOLOGNA, Corrado. Flatus vocis? metafisica e antropologia della voce. Il Mulino, Itália: 1992.

BOTTON, Alain de. Desejo de status. Trad. de Ryta Vinagre. Porto Alegre: L± Rio de Janeiro: Rocco, 2013.

CAVALCANTI, Paulo. Voz Imortal. Rolling Stone, [S. l.], 09 dez. 2015. Disponível em: https://rollingstone.uol.com.br/edicao/edicao-112/voz-imortal/. Acesso em: 30 jul. 2020.

CIELO, Carla Aparecida. et al. Disfonia funcional psicogênica por puberfonia do tipo muda vocal incompleta: aspectos fisiológicos e psicológicos. Estud. psicol. Campinas, SP, v. 26, n. 2, p. 227-236, jun. 2009.

ELISCU, Jenny. Amy Winehouse 1983-2011. Rolling Stone, [S. l.], 08 ago. 2011. Disponível em: https://rollingstone.uol.com.br/edicao/59/amy-winehouse-1983-2011/. Acesso em: 30 jul. 2020.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. 1948 − Atmosfera, ambiência, Stimmung: sobre um potencial oculto da literatura. Trad. de Ana Isabel Soares. Rio de Janeiro: Contraponto: Editora PUC Rio, 2014, p. 121-127.

HENRY, Paul. Construções relativas e articulações discursivas. Trad. de João Wanderley Geraldo e Celene Margarida Cruz. Cad. Est. Ling., Campinas, SP, n.19, p. 43-64, jul./dez. 1990.

LENIN, Vladimir Ilitch. El imperialismo, fase superior del capitalismo. 2. ed. Buenos Aires: Ediciones Libertador, 2012.

MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. Trad. de Cecília P. de Souza e Silva; Décio Rocha. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MARTINS, Nilce Sant’Anna. Introdução à Estilística: A expressividade na Língua Portuguesa. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.

ORLANDI, Eni Puccinelli. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas, SP: Pontes, 1996.

ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do Silêncio: no movimento dos sentidos. 6. ed. Campinas, SP: Pontes da Unicamp, 2007.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e leitura. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e Texto: formulação e circulação dos sentidos. 4. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 12. ed. Campinas, SP: Pontes Editora, 2015.

PAIXÃO, Thais Helena. Jornalismo e Cultura de Consumo: Uma análise da Revista Rolling Stone Brasil. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, UNESP, Bauru, SP, 2013.

PÊCHEUX, Michel. Análise automática do Discurso. In: GADET, F.; HAK, T. Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2010, p. 59-158.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica a afirmação do óbvio/ Michel Pêcheux. Trad. de Eni Puccinelli Orlandi et al. 5. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014.

PÊCHEUX, Michel. Língua, linguagem, discurso [1971]. In: PIOVEZZANI, Carlos; SARGENTINI, Vanice (org.). Legados de Michel Pêcheux inéditos em análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2011, p. 64-75.

PIOVEZANI, Carlos. Verbo, Corpo e Voz: dispositivos de fala pública e produção de verdade no discurso político. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

PRADO JUNIOR, Bento. A força da voz e a violência das coisas. In: ROUSSEAU, J-J. Ensaio sobre a origem das línguas. Trad. de Fulvia M. L. Moretto. 3. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2008, p. 7-97.

QUINARD, Pascal. La leçon de musique. Saint-Amand, France: Folio, 2011.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Ensaio sobre a origem das línguas. Trad. de Fulvia M. L. Moretto. 3. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2008.

SALAZAR, Philippe-Joseph. Darwin à Padoue: l’anthropologie de la voix au XVIIè et au XIX è siècles. In: CASSIN, B.; LEVINAS, D. (Orgs.) Vocabulaires de la voix. Paris: L’Harmattan, 2008, p. 39-52.

SHEFFIELD, Rob. Quando Michael se tornou Michael. Rolling Stone, [S. l.], 20 jul. 2010. Disponível em: https://rollingstone.uol.com.br/edicao/45/quando-michael-jackson-se-tornou-michael/. Acesso em: 30 jul. 2020.

SOARES, Thiago Barbosa. Discursos do sucesso: a produção de sujeitos e sentidos do sucesso no Brasil contemporâneo. 2015. 177 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2015.

SOARES, Thiago Barbosa. Discurso do Sucesso: sentidos e sujeitos de sucesso no Brasil Contemporâneo; Universidade Federal de São Carlos UFSCar, Estudos Linguísticos, v. 45, n. 3, p. 1082-1091, São Carlos. São Paulo, 2016.

SOARES, Thiago Barbosa. Discursos do sucesso: a produção de sujeitos e sentidos do sucesso no Brasil contemporâneo. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2017.

SOARES, Thiago Barbosa. Múltiplas perspectivas em Análise do Discurso: objetos variados. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2018.

SOUZA, Pedro de. Voz em desatino: dizer a si na palavra cantada. In: BALDINI, L.; ABRAHÃO; SOUZA, L. M. (Orgs.) Discurso e Sujeito: trama de significantes. São Carlos: EdUFSCar, 2014, p. 99-120.

VIEIRA, Fernando; BARROS, Rodrigo. De Repente, Candidata!, [S. l.], 11 mai. 2010. Disponível em: https://rollingstone.uol.com.br/edicao/43/de-repente-candidata-dilma-rousseff/. Acesso em: 30 jul. 2020.

WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

ZIZEK, Slavoj. Primeiro como tragédia. Depois como farsa. Trad. de Maria Beatriz de Medina. São Paulo: Boitempo, 2011.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: EDUC, 2000.

Published

2020-10-06

How to Cite

SOARES, Thiago Barbosa; BOUCHER, Damião Francisco. The aesthetics of vocal success: discourses engaged in the construction of voices of success media. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 101–118, 2020. DOI: 10.5007/2175-7917.2020v25n2p101. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2020v25n2p101. Acesso em: 19 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Poéticas da Voz"