Black notebooks: writing to fight racism
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7917.2020v25n2p187Abstract
The purpose of this article is to think about working with the textual genre Afro-Brazilian short story through the work Cadernos Negros (CN), in Portuguese language classes. The absence of a reading work with Afro-Brazilian Literature, contradicts Law 11.645 / 08, which obliges School Institutions to include Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture in their curricula. The insertion of the CN collection in the classrooms, mainly in elementary school, final grades, will enable students to learn about some Afro-Brazilian intellectuals and their productions, stimulate the reading of short stories in the NC and discuss the themes present in Afro Literature -brazilian. These tales address questions about housing, childhood, abandonment, prejudice, cultural manifestations, teenage pregnancy among other very common topics today. It is hoped with the reading of the work to provide more effective discussions on racism and on ethnic-racial relations in classrooms, as there is an urgent need to adjust our school curricula to the different spheres of society.
References
ALMEIDA, Raquel. Minha cor. In: RIBEIRO, Esmeralda; BARBOSA, Márcio (Orgs.). Cadernos Negros. Contos afro-brasileiros. São Paulo: Quilombhoje, 2007, p. 185. v. 30.
ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.
ANTÔNIO, Carlindo Fausto. Cadernos Negros: esboço de análise. 2005. 262f. Tese (Doutorado em Teoria Literária) — Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.
ARROYO, Miguel. A pedagogia multirracial popular e o sistema escolar. In: GOMES, Nilma Lino. Um olhar além das fronteiras: educação e relações raciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 111-130.
BARRETO, Andreia; ARAÚJO, Leila; PEREIRA, Maria Elisabete. (Orgs.). Gênero e diversidade na escola: formação de professoras/es em gênero, orientação sexual e relações étnico-raciais - livro de conteúdo. Rio de Janeiro: CEPESC; Brasília: SPM, 2009. Disponível em: http://estatico.cnpq.br/portal/premios/2014/ig/pdf/genero_diversidade_escola_2009.pdf. Acesso em: 12 de jun. 2020.
BERND, Zilá. O que é Negritude. São Paulo: Brasiliense, 1988.
BRASIL. Lei nº. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, DF, 2003. Não paginado. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 28 de jun. 2020.
BRASIL. Lei nº 11.645/08, 10 de março de 2008. Altera a Lei 10.639/03. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 29 de jun. 2020.
CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed., 4ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2014.
CUTI, Luis Silva. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.
DUARTE, Eduardo de Assis. Notas sobre a literatura brasileira afro-descendente. In: SCARPELLI, Marli Fantini; DUARTE, Eduardo de Assis (Orgs.) Poéticas da diversidade. Belo Horizonte: FALE-UFMG, 2002, p. 47-61.
DUARTE, Eduardo de Assis. (Org.). Literatura e afrodescendência no Brasil. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2011. v. 1.
EVARISTO, Conceição. Literatura negra: uma poética de nossa afro-brasilidade. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 13, n. 25, p. 17-31, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/267423926_Literatura_negra_uma_poetica_de_nossa_afro-brasilidade. Acesso em: 30 jun. 2020.
FONSECA, Maria Nazareth Soares. Literatura negra, literatura afro-brasileira: como responder à polêmica? In: SOUZA, Forentina; LIMA, Maria Nazaré (Orgs.). Literatura afro-brasileira. Salvador: Centro de Estudos Afro-Orientais. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006, p. 9-38. Disponível em: http://209.177.156.169/libreria_cm/archivos/pdf_257.pdf. Acesso em: 30 jun. 2020.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. SOVIK, Liv (Org.). Trad. Adelaine La Guardia Resende et al. Belo horizonte: UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003, p. 25-54.
MACIEL, Clóvis. Retrato. In: RIBEIRO, Esmeralda; BARBOSA, Márcio (Orgs.). Cadernos Negros. Poemas afro-brasileiros. São Paulo: Quilombhoje, 1982, p. 7. v. 5.
MANDELA, Nelson. Longa Caminhada até a Liberdade. Curitiba: Editora Nossa Cultura, 1995.
MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Cadernos Penesb, Rio de Janeiro, n. 5, p. 15-34, 2000.
NETO, Agostinho. Do povo buscamos a força. In: RIBEIRO, Esmeralda; BARBOSA, Márcio (Orgs.). Cadernos Negros. Poemas afro-brasileiros. São Paulo: Quilombhoje, 1980, p. 5. v. 3.
SEMOG, Éle. Cadernos Negros: outras notícias. 1998. Disponível em: http://cadernosnegros2k.blogspot.com.br/. Acesso em: 20 out. 2015.
SILVA, Rosemere Ferreira da. Severo D’Arcelino e a produção textual afro-brasileira. África e Africanidades, Rio de Janeiro, n. 1, maio 2008.
SILVA, Rosemere Ferreira da. Trajetórias de dois intelectuais negros brasileiros: Abdias Nascimento e Milton Santos. 2010. 233 f. Tese (Doutorado em Estudos Étnicos e Africanos) —Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/8585/1/Silva.pdf. Acesso em: 14 jul. 2015.
SOUZA, Florentina da Silva. Afro-descendência em Cadernos Negros e Jornal do MNU. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.