An analysis of the aesthetic reaction in the reading of A Bolsa Amarela, by Lygia Bojunga Nunes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2021.e75401

Abstract

The present study aims to analyze Raquel character’s development, at the same time analyzes the aesthetic reaction caused in the reader through the book A bolsa amarela, by Lygia Bojunga Nunes. This narrative articulated itself through the girl desires, they are the opposite of her real condition in her family. Hence, it builds the two narrative's chronotope: imagination's chronotope and reality’s chronotope. According to Vygotsky (1999), in Psychology of art, in the articulation of literary work, there are always opposite feelings growing up in the same proportion, this develops until the highest point, in which they fuse themselves, as a shot-circuit, reaching the aesthetic reaction of art, the catharsis. Thus, the analysis is developed about the mechanism used for the book narrator, as in the building of the imagination and reality’s choronopes, as in the articulation of narrative, aiming to comprehend the narrator's development, as well as the reader’s catharsis over the reading.

Author Biographies

Géssica Aparecida Cappoani, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestre em Letras pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, câmpus Pato Branco. Especialista em Educação para a Infância pelas Faculdades Integradas do Vale do Ivaí. Graduada em Letras Português - Inglês pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, câmpus Pato Branco. Graduada em Pedagogia pela Universidade Cruzeiro do Sul. Tem experiência na área de Letras Português, com enfoque em Literatura Brasileira, bem como na área de Pedagogia, com enfoque nos processos de ensino aprendizagem na Educação Infantil.

Anselmo Pereira de Lima, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutor e Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Licenciado em Letras Português-Inglês pelas Faculdades Oswaldo Cruz, em São Paulo. Bacharelado em Direito em andamento no Centro Universitário Mater Dei. Professor Associado II da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Pato Branco, onde atua como Professor-Pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) e no Curso de Licenciatura em Letras Português-Inglês.

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Trad. de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. Trad. de Aurora Fornoni Bernadini et al. 7.ed. São Paulo; Hucitec, 2014.

BRAIT, Brait. A personagem. 3. ed. São Paulo: Ática, 1987.

GANCHO, Candida Vilares. Como analisar narrativas. 8. ed. São Paulo: Ática, 2004.

NUNES, Lygia Bojunga. A bolsa Amarela. 35. ed. 23. reimpr. Rio de Janeiro: Casa Lygia Bojunga, 2012.

RECHOU, Blanca-Ana Roig. Da literatura para a infância à literatura de fronteira: Agustín Fernandéz Paz e Lygia Bojunga. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 36, p. 153-171, jul.-dez. 2010. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/viewArticle/2887. Acesso em: 10 mar. 2018.

SILVA, Maria Marlene R. da. As relações sociais da criança na obra de Lygia Bojunga Nunes. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 5, p. 9-13, mar. 2000. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2534. Acesso em: 10 mar. 2018.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Psicologia da Arte. São Paulo: Martins Fonte, 1999.

ZONIN, Carina Dartora. Realidade e imaginação: uma (re)descoberta do ser em narrativas lygianas. Nau Literária – Revista eletrônica de Crítica e Teoria de Literaturas, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 1-21, jan./jun. 2008. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/NauLiteraria/article/viewFile/5828/3432. Acesso em: 25 mar. 2018.

Published

2021-06-25

How to Cite

CAPPOANI, Géssica Aparecida; LIMA, Anselmo Pereira de. An analysis of the aesthetic reaction in the reading of A Bolsa Amarela, by Lygia Bojunga Nunes. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 26, p. 01–16, 2021. DOI: 10.5007/2175-7917.2021.e75401. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/75401. Acesso em: 15 oct. 2024.

Issue

Section

Articles