The territory of old age in Dalton Trevisan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2021.e77993

Abstract

From the late 1940s onwards, modern Brazilian prose was driven by a group of writers who began to define the core of urban short fiction. As a result of this moment, the tale is established and expands its content universes, visiting from urban themes to regionalist themes, from documentary reports to intimate attacks. Among the urban and collective themes we highlight old age. This theme is present in the narratives of several representatives of the middle line that characterized Brazilian fiction from the 1950s to those first decades of the 21st century. Of the thirty stories that make up A guerra conjugal (1969) by the short story writer from Curitiba, Dalton Trevisan, some bring protagonists into old age, exposing them in a phase of marriage in which loneliness is incisive and dry. If in other narratives the failure of marriage is spurred on by constant ironies, in the plots where old age is the central theme, silence predominates as a greater meaning of the distance between couples. In "Battle of tickets", the theme of old age is problematized through the main characters João and Maria. The tale plays alternately with the voice of the narrator, who introduces the scenario and describes the actions of the characters; with the dialogue between them, short and sterile, suggesting the lack of communication; and with the language of the notes, a key element for our comments and, as the title itself prompts, "war instrument" used by the characters. In this article we seek to analyze the marks that differentiate the perspectives adopted and how the distance of the discourse builds the image of the couple's isolated old age. For the reading we will use Bosi (1988) on old age and in the analysis of the utterance plan and the utterance plan.

Author Biography

Márcia Tavares, Universidade Federal de Campina Grande

Doutorado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (2002). Estágio de Pós-doutorado na UNESP – Presidente Prudente. Professor da Universidade Federal de Campina Grande, membro permanente do Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino da mesma universidade. Tem experiência na área de Literatura atuando nas áreas: Literatura Infantil e juvenil, ilustração do livro infantil, História em Quadrinhos, Literatura e ensino.

References

ALVES, Castro. Espumas flutuantes. In: ALVES, Castro. Poesias Completas. São Paulo: Ediouro, 1997.

BEAUVOIR, Simone. A velhice. 3. ed. Trad. de Maria Helena F. Monteiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1990.

BOSI, Alfredo. O conto brasileiro contemporâneo. 8. ed. São Paulo: Cultrix. 1988.

CANDIDO, Antonio. A educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Ática, 1989.

CARLOS, Teresinha. Narrador enquanto linguagem e as linguagens do narrador: o procedimento técnico-narrativo no conto “Uma vela para Dario” de Dalton Trevisan. In: RAMALHO DE FARIA, Sônia. Literatura e Cultura: tradição e modernidade. João Pessoa: Idéia/Editora Universitária UFPB, 1997, p. 137-154.

CARPEAUX, Otto Maria. Pretensão sem surpresa. In: CARPEAUX, Otto Maria. Livros sobre a mesa: estudos de crítica. Rio de Janeiro: Livraria São José, 1960, p. 250-255.

CHAUÍ, Marilena. Janelas da alma, espelho do mundo. In: NOVAES, Adauto (Org.) O Olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1995, p. 31-63.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos. 10. ed. Trad. de Vera da Costa e Silva et al. Rio de Janeiro: José Olympio, 1996.

COMITTI, Leopoldo. Anjo mutante – o espaço urbano na obra de Dalton Trevisan. Literatura e Sociedade, v. 1, n. 1, p. 81-87, 1996.

DAMASCENO, Luciana Martins. A estética da crueldade em Dalton Trevisan.. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Departamento de Teoria Literária e Literaturas, Universidade de Brasília, Brasilia, 1993.

FERREIRA, Maria Letícia. O retrato de si. LEAL, Ondina Fachel (Org). Corpo e significado. Porto Alegre: Editora da UFRS, 1995, p. 419-429.

GOMES, Álvaro Cardoso; VECHI, Carlos Alberto. Literatura Comentada: Dalton Trevisan. São Paulo: Abril, 1981.

HOHLFELD, Antônio. O conto de costumes. In: HOHLFELD, Antônio. Conto brasileiro contemporâneo. 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988, p. 160-165.

JOSEF, Bella. O conto brasileiro contemporâneo: transgressão e metamorfose. In: HOUAISS, Antônio et al. Estudos universitários de língua e literatura. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1993, p.109-118.

LIMA, Alceu Amoroso. Idade, sexo e tempo. Rio de Janeiro: Agir, 1962.

LUCAS, Fábio. A face visível. Rio de Janeiro: José Olympio, 1973.

SOBANIA, João Correa. O Personagem idoso e a sexualidade na obra de Dalton Trevisan: momentos finais de um tenso itinerário machista. 1994. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) – Departamento de Linguística, Letras Clássicas e Vernáculas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 1994.

TREVISAN, Dalton. O Vampiro de Curitiba. São Paulo: Record, 1979.

TREVISAN, Dalton. A guerra conjugal. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1969.

TREVISAN, Dalton. A guerra conjugal. 9. ed. rev. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987.

WALDMAN, Berta. Do Vampiro ao cafajeste. São Paulo: Hucitec, 1982.

Published

2021-08-26

How to Cite

TAVARES, Márcia. The territory of old age in Dalton Trevisan. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 26, p. 01–21, 2021. DOI: 10.5007/2175-7917.2021.e77993. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/77993. Acesso em: 15 oct. 2024.

Issue

Section

Representações da velhice na literatura e outras artes