The oranges and the pandemic: the poetic of mixing in the watercolors of Maria Esmênia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2021.e78664

Abstract

We would like to discuss in this essay the poetics of the “mixing”, (COCCIA, 2018) sewing the reading of a series of artistic works made by the aquarellist Maria Esmênia, posted on her Facebook page during the pandemic that affected us in 2020, relegating us to physical distance, but virtual proximity. We want to problematize a reading that intends to be both political and aesthetic at the same time, when approaching the shapes and colors of the passing of the pandemic time in the life and work of the artist. We can see in the series of paintings/collages/photo montages of oranges made by Maria Esmênia, and in the colors that transform it selves (CRUZ, 2001), a detail (RANCIÈRE, 2009), a bio grapheme (BARTHES, 2003), a brief instant (LISPECTOR, 1973) that tells the story. Thus, we proceed trying to do the reading of a fragment of work of an artist that with her singularity, but also referring to a collective, to the poetics bonds with a social behavior common to other artists, each one in their moment of life and uniqueness, all sharing in their bodies marks of the process of time (GOLDEMBERG, 2013), that passes, mixing with the artistic practice in the city's daily life, in an urban aesthetic movement spread around the world.

Author Biography

Ana Maria Alves de Souza, Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis

Formada na Licenciatura em Artes Plásticas (1999, CEART/UDESC), com mestrados em Antropologia Social (2003, UFSC) e também em Literatura (2011, UFSC). É professora de Artes Visuais da Rede Municipal de Florianópolis com 10 anos de atuação, sendo efetiva na EBM João Alfredo Rohr (Córrego Grande).

References

ADICHIE, Chimamanda. Ngozie. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

CHEREM, Rosangela; MAKOWIECKY, Sandra (org.). Artistas contemporâneas na Teoria e História da Arte. Florianópolis: AAESC, 2016.

COCCIA, Emanuele. A vida das plantas: uma metafísica da mistura. Desterro [Florianópolis]: Cultura e Barbárie, 2018.

CRUZ, José Maria Dias da. A Cor e o Cinza: rompimentos, revelações e passagens. Rio de Janeiro: Taba Cultural, 2001.

GOLDEMBERG, Míriam. A Bela Velhice. Rio de Janeiro: Record, 2013. E-book.

GONÇALVES, Maria Esmênia Ribeiro. Maria Esmênia. Florianópolis, 29 jul. 2020. Facebook. Página da administradora. Disponível em: https://www.facebook.com/mariaesmenia.arte. Acesso em: 20 maio 2021.

GUASCH, Ana Maria. Los lugares de la memoria: el arte de archivar y recordar. Materia. Revista del Departamento de Historia del Arte, Barcelona, v. 5, p. 157-183, 2005. Diaponível em: https://colectivoam.files.wordpress.com/2012/05/el-arte-de-archivar-y-recordar.pdf. Acesso em: 20 maio 2021.

JERÔNIMO, Ivan. 60 dias dentro de casa: um diário ilustrado do isolamento. Florianópolis: Edição do Autor, 2020. Disponível em: http://www.ivanjeronimo.com.br/essays/. Acesso em: 29 nov. 2020.

LISPECTOR, Clarice. Água Viva. Rio de Janeiro: Editora Arte Nova S.A., 1973.

MARQUES, Maira Carmo. A poesia de Bagagem, de Adelia Prado. 2012, 121 p. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária e Literatura Comparada) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8151/tde-09112012-093125/publico/2012_MairaCarmoMarquez.pdf. Acesso em: 21 maio 2021.

PIGLIA, Ricardo. Formas breves. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético. São Paulo: Ed. 34, 2009.

SOUZA, Ana Maria Alvez. Frida Kahlo: Imagens (auto) biográficas. 2011, 145 p. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/20_10_2014_19.57.41.6f73d4c598f1cfc4177cf78081402296.pdf. Acesso em: 29 nov. 2020.

Published

2021-12-03

How to Cite

SOUZA, Ana Maria Alves de. The oranges and the pandemic: the poetic of mixing in the watercolors of Maria Esmênia. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 26, p. 01–11, 2021. DOI: 10.5007/2175-7917.2021.e78664. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/78664. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Representações da velhice na literatura e outras artes