The return of the Messiah: Look who’s back and the eternal fascism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2021e79887

Abstract

In 2012, when the global democratic recession was still only in its sixth consecutive year according to Freedom House, Timur Vermes published the bestseller Look who’s back. Quickly transformed into a film, the absurdity of Vermes' political satire borders on the Kafkaesque: Hitler returns from the dead. He is taken lightly as a fascinating actor, for never breaking his role, and gradually ascends to politics again. Flexing the boundaries between the real of politics and the real of literature, as well as between humor and horror, Look who’s back, rawly explores the possibility of fascism returning and the dangerous denial of the phenomenon. This article will put a theoretical basis on the concept of fascism - understanding it as a generic political concept, therefore liable to shift beyond its original manifestation - in dialogue with Verme’s novel, making it possible, in the process, to perceive not only appearances traces of fascism in fiction, but also of its contemporary manifestations. Thus, it is expected to contribute to the state of the art by increasing the understanding of a polysemic concept, as well as to alert to the danger of believing that fascism died with Hitler's death in 1945. For, as Vermes shows, a Hitler can always come back.

Author Biography

Sergio Schargel, Universade de São Paulo

Mestre em Letras pela PUC-Rio, mestre em Ciência Política pela Unirio. Bacharel em Comunicação Social, Jornalismo e Comunicação Social, Publicidade e Propaganda, ambas pela PUC-Rio, bacharelando em Letras pela Estácio de Sá. Sua pesquisa e produção artística são focadas na relação entre literatura e política, tangenciando temas como teoria política, literatura política, pós-memória, antissemitismo e a obra de Sylvia Serafim Thibau.

References

ALBRIGHT, Madeleine. Fascismo: um alerta. Trad. de Jaime Biaggio. São Paulo: Planeta, 2018.

ARENDT, Hannah. As origens do totalitarismo: totalitarismo, o paroxismo do poder. Trad. de Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Editora Documentário, 1978.

ARENDT, Hannah. Eichmann em Jesuralém: um relato sobre a banalidade do mal. Trad. de José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

AZEVEDO, Reinaldo. Mais uma vez, Bolsonaro usa Mussolini, o pai do fascismo, como referência. UOL, São Paulo, 01 jun. 2020. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/colunas/reinaldo-azevedo/2020/06/01/mais-uma-vez-bolsonaro-usa-mussolini-o-pai-do-fascismo-como-referencia.htm. Acesso em: 05 dez. 2020.

BERMAN, Sheri. Populism is not fascism. But it could be a harbinger. Foreign Affairs, dez. 2016. Disponível em: https://www.foreignaffairs.com/articles/united-states/2016-10-17/populism-not-fascism. Acesso em: 19 set. 2020.

CAMUS, Albert. A peste. Trad. de Valerie Rumjanek. Rio de Janeiro: Editora Record, 2017.

DEUTSCHE WELLE. Líder populista de direita minimiza impacto do Nazismo na história alemã. 02 jun. 2018. Disponível em: https://www.dw.com/pt-br/l%C3%ADder-populista-de-direita-minimiza-impacto-do-Nazismo-na-hist%C3%B3ria-alem%C3%A3/a-44055784#. Acesso em: 26 set. 2020.

ECO, Umberto. O fascismo eterno. Trad. de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2018.

ER IST WIE DER DA (Ele está de volta). Direção: David Wnendt. Produção: Lars Dittrich e Christopher Müller. Roteiro: Mizzi Meyer e David Wnendt. Fotografia de HannoLentz. Deutschland: Mythos, 2015. Disponível em: www.netflix.com. Acesso em: 14 jul. 2020.

EVANS, Stephan. Timur Vermes’ Hitler novel: can the Führer be funny? BBC, 01 mai. 2013. Disponível em: https://www.bbc.com/culture/article/20130417-is-it-okay-to-laugh-at-hitler. Acesso em: 27 nov. 2020.

ORTEGA Y GASSET, Jose. A rebelião das massas. Trad. de Herrera Filho. São Paulo: Linográfica Editôra LTDA., 1962.

GRUNBERG, Aarnon. Warnings about Weimar Germany could turn into self-fulfilling prophecies. The Guardian, 19 fev. 2020. Disponível em: https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/feb/19/warnings-weimar-germany-prophecies. Acesso em: 22 dez. 2020.

MCEWAN, Ian. A barata. Trad. de Jorio Dauster. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MICHAHELLES, Kristina. Queda do muro, há 30 anos, turbinou Alemanha como potência europeia e mudou Berlim radicalmente. O Globo, Rio de Janeiro, 03 nov. 2019. Disponível em: https://oglobo.globo.com/mundo/queda-do-muro-ha-30-anos-turbinou-alemanha-como-potencia-europeia-mudou-berlim-radicalmente-24057078. Acesso em: 27 nov. 2020.

MOUNK, Yascha. El pueblo contra la democracia: por qué nuestra libertad está enpeligro y cómo salvarla. Trad. De Albino Santos Mosquera. Barcelona: Espasa Libros, 2018.

MUSSOLINI, Benito. My autobiography: with “The political and social doctrine of Fascism”. New York: Dover Publications, 2006.

ORWELL, George. 1984. Trad. de Heloisa Jahn e Alexandre Hubner. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

PALESTRA COM YASCHA MOUNK. PUC-RIO, 2019. Disponível em: http://www.com.puc-rio.br/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=1300&sid=24. Acesso em: 09 mai. 2019.

PAXTON, Robert. A anatomia do fascismo. Trad. de Patrícia Zimbres e Paula Zimbres. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

RIEMEN, Rob. O eterno retorno do fascismo. Trad. de Maria Carvalho. Lisboa: Editorial Bizâncio, 2012.

ROBINSON, Matthew. German jews warned not to wear kippahs in public following spike in anti-semitism. CNN, Atlanta, 26 mai. 2019. Disponível em: https://edition.cnn.com/2019/05/26/europe/germany-antisemitism-kippah-intl-scli-ger/index.html. Acesso em: 27 nov. 2020.

SCHARGEL, Sergio. “Fascism is once more at our doors, and we still refuse to see and treat it by its name”: an interview with Cultural Philosopher Rob Riemen. Revista Cantareira, Niterói, n. 33, p. 97-107, 2020. Disponível em: https://periodicos.uff.br/cantareira/article/view/40711. Acesso em: 14 jan. 2021.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. História, memória, literatura: o testemunho na Era das Catástrofes. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003.

SPIEGELMAN, Art. Maus. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

STANLEY, Jason. Como funciona o fascismo: a política do “nós” e “eles”. Trad. de Bruno Alexander. Porto Alegre: L&PM, 2018.

UNDERGÅNGENS ARKITEKTUR (Arquitetura da destruição). Direção: Peter Cohen. Produção: Peter Cohen. Roteiro: Peter Cohen. Suécia: [s. n.], 1989. Disponível em: https://canalcurta.tv.br/series/serie.aspx?serieId=442. Acesso em: 27 nov. 2020.

VERMES, Timur. Ele está de volta. Trad. de Peterso Rissati. Rio de Janeiro: Editora Intrínseca, 2014.

Published

2021-12-09

How to Cite

MENEZES, Sergio Schargel Maia de. The return of the Messiah: Look who’s back and the eternal fascism. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 26, p. 01–18, 2021. DOI: 10.5007/2175-7917.2021e79887. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/79887. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles