Master of javanês: the transition from individual to the person

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2022.e85697

Keywords:

Individual, Person, Literature, Lima Barreto, Castelo

Abstract

The contact with the literary world allows to the reader to build ideas, get to know different points of view and, especially, establish reflections about their own identity and their role in the social environment. The statement is perfectly in line with the short story “The man who knew Javanese”, by Lima Barreto, in which the character Castelo appears, a typical social actor in Brazilian urbanity at the end of the 19th century and beginning of the 20th century. Through his speech, one glimpses his process of transition from individuation to the condition of a person, inserted in the social environment, subject to the general laws of the State. The analysis proposed in this study has as its theoretical horizon a perspective of transition from individual to person in the light of semiolinguistics, anthropology and the country's history.

Author Biographies

Ernani Mügge, Universidade Feevale

Doutor em Letras (UFRGS), com pós-doutorado em Cultura e Literatura (PNPD/CAPES). Pesquisador e professor no curso de Letras e no Programa de Pós-graduação em Processos e Manifestações Culturais (Universidade Feevale).

Daniel Conte, Universidade Feevale

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Doutor em Literatura Brasileira, Portuguesa e Luso-africana pela UFRGS. Professor permanente e pesquisador da Universidade Feevale, atuando no PPG em Processos e Manifestações Culturais e no Mestrado Profissional em Indústria Criativa. E professor Visitante no PPG-Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na linha de pesquisa Pós-colonialismo e identidades.

Débora Priscila Marasca, Universidade Feevale

Mestranda em Processos e Manifestações Culturais, na Universidade Feevale. Graduada em Letras - Português/Inglês, pela Universidade Feevale, e em Formação de Professores para a Educação Profissional, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Especialista em Mídias na Educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), e em Impactos da Violência na Educação, pela Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ). É professora de Língua Portuguesa nas redes públicas municipais de Ivoti e Campo Bom.

References

BARRETO, Afonso Henriques de Lima. O homem que sabia javanês e outros contos. Curitiba: Polo Editorial do Paraná, 1997.

CHARAUDEAU, Patrick. Identidade social e identidade discursiva, o fundamento da competência comunicacional. In: LE SITE de Patrick Charadeau; PIETROLUONGO, Márcia. (Org.). O trabalho da tradução. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009, p. 309-326. Disponível em: http://www.patrick-charaudeau.com/Identidade-social-e-identidade.html. Acesso em: 19 jan. 2022.

CHARAUDEAU, Patrick. Identidade linguística, identidade cultural: uma relação paradoxal. In: LARA, Glaucia Proença; LIMBERTI, Rita Pacheco. (Orgs.) Discurso e desigualdade social. São Paulo: Contexto, 2015, p. 13-29.

DAMATTA, Roberto da. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. (Coord.). A abertura para o mundo: 1889-1930. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

Published

2022-09-12

How to Cite

MÜGGE, Ernani; CONTE, Daniel; MARASCA, Débora Priscila. Master of javanês: the transition from individual to the person. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 27, p. 01–15, 2022. DOI: 10.5007/2175-7917.2022.e85697. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/85697. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Articles