An analysis of recent studies on the training of literacy teachers with reading and storytelling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2022.e86175

Keywords:

Storytelling, Literacy , Literacy teachers

Abstract

Reading and telling stories are fundamental propositions for the literacy process and are configured as initial premises in the training offered to literacy teachers in recent years. In this context, the discussion regarding the divergences around the preferences between the conceptions and the methodologies that base the teaching practices becomes relevant, especially in the first school years. In order to identify recent studies on this topic, more specifically between the years 2010 to 2020, this research uses the Iramuteq software to categorize the results and analyze the content of recent studies on this topic. The results presented indicate the need to invest in reading training offered initially to teachers and consequently to students, as school planning often minimizes reading objectives around grammatical corrections or literary schooling. Although these didactic purposes are important, thinking about literacy from the perspective of literacy consists in valuing the social function of reading practices and in the systematization of pedagogical actions by literacy teachers. Therefore, literacy and literacy (COSSON, 2014; SOARES, 2004) focuses on the understanding of real problems by the school and on the dialogue that mobilizes the different texts for different communicative purposes.

Author Biographies

Iranara Saraiva Alves Feitoza, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Especialista em Psicopedagogia pela Universidade de Guarulhos (2017). Pedagoga formada pelas Faculdades Integradas de Ciências Humanas, Saúde e Educação de Guarulhos (2013). Atualmente exerce a função de Coordenadora de Programas Educacionais na Secretaria Municipal de Educação de Guarulhos e professora substituta no Instituto de Artes – UNESP. 

Angela Maria Baltieri Souza, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora e Mestra em Educação: Psicologia da Educação – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Graduação em Letras (FIG). Especialização em Língua Portuguesa (UNICAMP). Professora da Rede Estadual de Ensino do Estado de São Paulo. Participa do grupo de pesquisa (NEARS).

 

Clarilza Prado de Sousa , Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Educação (PUC-SP). Pós-Doutorado na École des Hautes Etudes en Sciences Sociales e Especialização em Avaliação Educacional na Faculty of Education da Havard University. Graduação em Psicologia e Mestrado em Educação (PUC/SP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Educação e do Mestrado Profissional. Consultora da Fundação Carlos Chagas. Líder do grupo de pesquisa NEARS PUCSP.

 

References

BARBOSA, Eveline T. Os donos da imaginação: a contação e produção de histórias promovendo o interesse e a participação de adolescentes em atividades escolares. 2017. 202 f. Tese (Doutorado em Psicologia como Profissão e Ciência) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Mato Grosso, 2017.

BATEMAN, John Arnold. Multimodality and genre: a foundation for the systematic analysis of multimodal documents. Basingstoke, New York: Palgrave Macmillan, 2008.

BATISTA, Antonio Augusto Gomes. Alfabetização, leitura e escrita. In: BATISTA, Antonio Augusto Gomes. Coletânea Salto para o futuro: Práticas de leitura e escrita. Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2006. p. 10-11.

BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI. Petrópolis: Editora Vozes, 2006.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Líber Livro, 2008.

KRESS, Gunther. Visual and verbal modes of representation in electronically mediated communication: the potentials of new forms of text. In: SNYDER, Ilana. Taking literacy into the electronic era. Sydney: Allen & Unwin, 1998. p. 53-79.

KLEIMAN, Ângela. Texto e Leitura: Aspectos cognitivos da leitura. 9. ed. São Paulo: Pontes, 2004.

KLEIMAN, Ângela. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever?. Campinas: Cefiel – Unicamp; MEC, 2005.

LERNER, Delia. Ler e escrever na escola. O real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. In: COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. New York: Cambridge, 2000. p. 60-91.

RODRIGUES, Edvânia Braz Teixeira. Cultura, arte e contação de histórias. Goiânia: Gwaya, 2005.

ROJO, Roxane H. R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane Helena Rodrigues; MOURA, Eduardo (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.

SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. 3.ed. ver. ed. ampl. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas, 2003. Universidade Federal de Minas Gerais, Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu. Acesso em: 20 dez. 2021.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SOARES, Magda. Alfabetização: A questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2018.

SOLE, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artes médicas, 1998.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita – elementos para reflexões sobre uma experiência Suíça (Francófona). In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 10. ed. São Paulo: Global, 1998.

Published

2022-11-10

How to Cite

FEITOZA, Iranara Saraiva Alves; SOUZA, Angela Maria Baltieri; SOUSA , Clarilza Prado de. An analysis of recent studies on the training of literacy teachers with reading and storytelling. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 27, p. 01–18, 2022. DOI: 10.5007/2175-7917.2022.e86175. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/86175. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Articles