The eroticization of the feminine, the grotesque and the carnivalization in Cain, by José Saramago

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2023.e92473

Keywords:

Cain, Carnavalization, Eroticization, Female, Saramago

Abstract

This article proposes an analysis of the eroticization of the feminine, the grotesque and carnivalization in Cain (2011), by José Saramago. The theoretical outline is based on the contributions of Bakhtin (1996), Battaille (1987) and Whitmont (1991) that trace a relationship between carnivalization, eroticism and issues concerning the feminine. This study was elaborated from the perspective of the parody of the sacred text and the representation of sacred characters like Eve and Lilith. It reflects on the use of eroticism and sexuality as a means of empowering and valuing the female subject. In addition, Saramago seeks to give protagonism to the human being, even knowing that the means used for this go against religious dogmas and the rules of control of the woman's body, very much in vogue in patriarchal society. Furthermore, it talks about the carnal desires that jeopardize the Christian and Jewish traditions and the foundations of the patriarchal culture that exercised and exercises great power in society until today.

Author Biographies

Rodrigo dos Santos Dantas da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

É doutorando em Letras pela UFES, Mestre em Letras pelo Programa de Mestrado Profissional em Letras (ProfLETRAS) pelo IFES - Campus Vitória, Especialista em Educação e Direitos Humanos pela UFES e Licenciado em Letras pela Faculdade Multivix/ São Mateus. Integrante dos grupos de pesquisa Literatura e Educação (ouvinte, sem vínculo de orientação) da Ufes e Itinerários Interdisciplinares em Estudos sobre o Imaginário, Linguagens e Culturas (ITESI), da Universidade de Pernambuco (UPE).

Roney Jesus Ribeiro, Universidade Federal do Espírito Santo

É doutorando em História Social (PPGhis/UFES) e mestre em História da Arte (PPGA/UFES) e, mestre em Educação (PPCE/UA). Licenciado em Letras, História e Artes Visuais. Integra os grupos de pesquisa “Teoria e História da Arte Moderna e Contemporânea”, “Crítica e Experiência Estética” e “O Estrondo das imagens: na hibridez das artes e dos sentidos”, ambos vinculados aos PPGA/Ufes. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito Santo (FAPES).

References

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. 3. ed. São Paulo: HUCITEC, Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1996.

BARROS, Maria N. A. de. As deusas, as bruxas e a Igreja. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1998.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Porto Alegre: LP&M, 1987.

CAPUANO, Cláudio de Sá. Revisitando Histórias Bíblicas: Caim, de José Saramago. Palimpsesto, Rio de Janeiro, n. 8, p. 1-6, 2009.

CERDEIRA, Teresa Cristina. Caim e José Saramago: testemunhar até o fim. Confluenze, v. 15, n. 1, p. 63-80, 2023.

DIAS, Bruno Vinicius Kutelak. Eva e Lilith: o erotismo e a carnavalização em Caim, de José Saramago. Afluente, v.1, n .2, p. 200-221, jul./set. 2016.

DIAS, Bruno Vinicius Kutelak. O erotismo e a libertação feminina no evangelho de Saramago. Letras Escreve, v. 7, n. 4, p. 261-285, 2018.

DIAS, Bruno Vinicius Kutelak. Paródia, carnavalização e erotismo (re)valorizado em O Evangelho Segundo Jesus Crísto e Caim, de José Saramago. 124 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.

LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: história de opressão das mulheres pelos homens. Trad. de Luiza Sallera. São Paulo: Cultrix, 2019.

OLIVEIRA, Salma Ferraz de Azevedo de. As faces de Deus na obra de um ateu – José Saramago. 285 f. (Doutorado em Letras) – Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2002.

PINHEIRO, Eula. José Saramago: tudo, provavelmente, são ficções; mas a literatura é vida. São Paulo: Musa, 2012.

SARAMAGO, José. Caim. 7. ed. São Paulo, Cia das Letras, 2011.

SICUTERI, Roberto. Lilith, a lua negra. Trad. de Norma Telles e Adolpho S. Gordo. 5 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1990.

WHITMONT, Edward C. Retorno da Deusa. 2. ed. São Paulo: Summus, 1991.

Published

2023-09-18

How to Cite

SILVA, Rodrigo dos Santos Dantas da; RIBEIRO, Roney Jesus. The eroticization of the feminine, the grotesque and the carnivalization in Cain, by José Saramago . Anuário de Literatura, [S. l.], v. 28, p. 01–17, 2023. DOI: 10.5007/2175-7917.2023.e92473. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/92473. Acesso em: 23 jun. 2024.

Issue

Section

Articles