Education in human rights and minorities: gender ralationships ind the tale “Apelo”, by Dalton Trevisan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2023.e94339

Keywords:

Human rights, Education, Gender, Literature

Abstract

Educate for Human Rights is all about actions that contribute to a culture voted for the Human Rights, for the construction of a fair and democratic society (UNESCO, 2006), through social changes and the emancipation of groups that are excluded from the decision making process. From the concept of minorities (SODRÉ, 2005), articulated with the Education in Human Rights, this article reflects on how literature can help promote those changes (CANDIDO, 1995, ZILBERMAN, 1999), by electing questions concerning gender (BOURDIEU, 2014; SAFFIOTI, 1987). For such discussion, of analytic-bibliographic purpose, we found the short story “Apelo” (1970), by Dalton Trevisan, in which the feminine abandon and its consequences is narrated through the male perspective. The short story promotes a reflection on a dual positioning of the feminine, as we have a male discourse that unmasks and denounces the gender antagonism and the imprisonment of women to stereotypes, which are subverted by the insurrection.

Author Biography

Cilene Margarete Pereira, Universidade Federal de Alfenas

Doutora e Mestra em Teoria e História Literária pelo Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP; Graduada em Letras pela Universidade Federal de Ouro Preto/UFOP. Realizou Estágio Pós-Doutoral em História Social da Cultura no Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP. Foi líder do grupo de pesquisa Minas Gerais - diálogos (2011-2020), cadastrado no Diretório de Grupo de Pesquisa do CNPq, e editora das Revistas Recorte (2010-2020) e Memento (2019-2020). Atualmente, é bolsista da Fundação de Amparo de Pesquisa de Minas Gerais (FAPEMIG), atuando no Projeto “Escrevivências femininas: traçando linhas em educação, direitos humanos e políticas públicas em Varginha/MG”, desenvolvido no Instituto de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal de Alfenas (ICSA/UNIFAL-MG).

References

BERLINCK, Manoel Tosta. Sossega leão! Algumas considerações sobre o samba como forma de cultura popular. Contexto, São Paulo, n. 1, p. 101-114, nov. 1976.

BOURDIEU, Pierre. A dominação Masculina. Trad. de Maria Helena Kuhner. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC/SEF, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2018.

BRASIL. Pacto Internacional sobre Direitos Civis e Políticos. Genebra, 1966. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1990-1994/d0592.htm. Acesso em: 17 out. 2023.

CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1995.

CANDAU, Vera Maria. Educação em direitos humanos: desafios atuais. In: SILVEIRA; Rosa Maria Godoy et al. (org.). Educação em Direitos Humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2007, p. 399-412.

CANEDO, Danielle. “Cultura é o quê?” – reflexões sobre o conceito de cultura e a atuação dos poderes públicos. In: ENCONTRO DE ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA, 5, 2009, Salvador. Anais... Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2009.. Disponível em: http://www.cult.ufba.br/enecult2009/19353.pdf. Acesso em 18 mar. 2020.

CHAUI, Marilena. Cultura política e política cultural. Estudos Avançados, São Paulo, v. 9, n. 23, 1995, p. 71-84.

CORTÁZAR, Julio. Valise de cronópio. Trad. Davi Arrigucci Jr. e João Alexandre Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DALCASTAGNÈ, Regina. A auto-representação de grupos marginalizados: tensões e estratégias na narrativa contemporânea. Letras de hoje, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 18-31., dez. 2007

DALCASTAGNÈ, Regina. A personagem do romance brasileiro contemporâneo: 1990-2004. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, v. 26, p. 13-71, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP, 2008.

GOMÀ, Ricard. Processos de Exclusão e Políticas de Inclusão Social: Algumas Reflexões Conceituais. In: CARNEIRO, Carla B.;

COSTA, Bruno L. D. (org.). Gestão Social: o que há de novo? Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro, 2004, p. 13-24.

HIGONNET, Anne. Mulheres e imagens: representações Trad. de Cláudia Gonçalves. In: DUBY, Georges; PERROT, Michelle (dir.). História das Mulheres no Ocidente: o século XIX. Porto: Edições Afrontamento; São Paulo: Ebradil, 1991, p. 290-312.

HIRATA, Helena. Gênero, classe e raça: Interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo social, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 61-73, 2014.

HIRATA, Helena; KERGOAT, Danièle. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, p. 595-609, 2007.

MAGENDZO, Abraham. La Educación en Derechos Humanos y la Justicia Social en Educación. In: RODINO, Ana Maria et al. (org.). Cultura e educação em direitos humanos na América Latina. Brasil: trajetórias, desafios e perspectivas, João Pessoa: CCTA, 2016, p. 220-250.

MATA, Anderson Luís Nunes da. Como vai a família? As reconfigurações da instituição familiar no imaginário do romance brasileiro contemporâneo. Iberic@l, n. 2, p. 77-86, 2012.

MONTEIRO, Adriana Carneiro et al. Minorias étnicas, linguísticas e religiosas. Curso de Direitos Humanos: uma construção coletiva, 1995. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/dados/cursos/dh/br/pb/dhparaiba/5/minorias.html. Acesso em 10 jan. 2023.

NEVES, Magda de Almeida. Anotações sobre trabalho e gênero. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 149, p. 404-421, 2013.

PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da história. Trad. de Viviane Ribeiro. Bauru/SP: EDUSC, 2005.

PORTO, Ana Paula Teixeira; PORTO, Luana Teixeira. Grupos minoritários, cultura e educação: desafios à formação docente na Educação Básica. Revista Recorte, Três Corações, v. 16, n. 2, p. 1-15, 2019.

RONCARI, Luiz. O cão do Sertão: Literatura e engajamento, ensaios sobre Guimarães Rosa, Machado de Assis e Carlos Drummond de Andrade. São Paulo: Ed. Unesp, 2007.

SAFIOTTI, Heleieth. O poder do macho. São Paulo: Editora Moderna, 1987.

SAFFIOTI, Heleith. Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Expressão Popular; Fundação Perseu Abramo, 2015.

SARDENBERG, Cecília. Conceituando “empoderamento” na perspectiva feminista. Repositório institucional UFBA, Salvador, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/6848/1/Conceituando%20Empoderamento%20na%20Perspectiva%20Feminista.pdf. Acesso em: 08 dez. 2022.

SCOTT, Ana Silvia. Família: O caleidoscópio dos arranjos familiares. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (org.). Nova história das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013, p. 15-42.

SODRÉ, Muniz. Por um conceito de minoria. In: PAIVA, Raquel; BARBALHO, Alexandre (org.). Comunicação e cultura das minorias. São Paulo: Paulus, 2005, p. 6-13.

SOBANIA, João Correia. O personagem idoso e a sexualidade na obra de Dalton Trevisan: momentos finais de um tenso itinerário machista. Curitiba: UFPR, 1994.

TREVISAN, Dalton. O vampiro de Curitiba. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

UNESCO. Programa Mundial para educação em direitos humanos. Nova York; Genebra: ONUN, 2006.

VAINFAS, Ronaldo. Casamento, amor e desejo no ocidente cristão. São Paulo: Ática, 1986.

XAVIER, Elódia. Declínio do patriarcado: a família no imaginário feminino. Rio de Janeiro: Record: Rosa dos Tempos, 1998.

ZILBERMAN, Regina. Leitura literária e outras leituras. In: BATISTA, Antônio Augusto. (org.). Leituras-práticas, impressos, letramentos. Belo Horizonte: Autêntica, 1999, p. 71-86.

Published

2023-11-13

How to Cite

PEREIRA, Cilene Margarete. Education in human rights and minorities: gender ralationships ind the tale “Apelo”, by Dalton Trevisan. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 28, p. 01–17, 2023. DOI: 10.5007/2175-7917.2023.e94339. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/94339. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

Articles