The narrator’s supernatural place in Baltasar and Blimunda, by José Saramago

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2024.e94644

Keywords:

Saramago, Narratology, Supernatural Romance

Abstract

The act of narrating is a very old social practice, present in countless societies. From the origins of oral narrative to the emergence of the novel genre, even reaching narratives in semiotic systems beyond the linguistic system, it is seen that the act of narrating has undergone mutations and diversified. The mutation of the narrative also altered the figure of the narrator, and established the figure of the author with the advent of the literary novel. Some narrators of modern and contemporary novels present themselves as real challenges for traditional studies of narratology, which aim at watertight categorizations and typologies. Therefore, the objective of this essay is to describe some peculiarities of the figure of the narrator in Baltasar and Blimunda (1982), by José Saramago, reinforcing the difficulty that a nomenclature has in delimiting the saramaguian narrator. The hypothesis raised is that the narrator of Baltasar and Blimunda is a kind of omniscient character narrator, not involved in the narrative plot, but an eyewitness of it. The omniscience often demonstrated by the narrator, and the textual marks that place him within the narrated universe, give this narrator some supernatural enthusiasm. The reflections proposed here point out how the variety of linguistic resources used by the narrator reinforce his supernatural character.

Author Biography

Lucas Piter Alves-Costa, Minas Gerais State University

Doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais, Mestre em Letras pela Universidade Federal de Viçosa. Atua em pesquisas em Análise do Discurso, com especial atenção à Literatura e aos Quadrinhos. Seu interesse por narratologia se iniciou na graduação, resultando na monografia Uma abordagem semiolinguística da narrativa: o “tempo narrativo” na instituição literária (2010). É professor na Universidade do Estado de Minas Gerais. Bolsista PQ-UEMG.

References

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Notas de literatura. Trad. de Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2003, p. 55-63.

ANJOS, Cyro dos. O amanuense Belmiro. São Paulo: Globo, 2009.

ASSIS, Machado de. Dom Casmurro. São Paulo: Sol, 2006a.

ASSIS, Machado de. Memórias póstumas de Brás Cubas. São Paulo: Sol, 2006b.

AUERBACH, Erich. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. Trad. de George Sperber. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 197-221.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Editora Contexto, 2008.

LIMA, Ana Maria Cavalcante de. O narrador espectador de José Saramago e as suas relações espaciais com a narrativa. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABRALIC, 15., 2017, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos [...], 2017, p. 5225-5233. Disponível em: https://abralic.org.br/anais/arquivos/2016_1491520769.pdf. Acesso em: 28 maio 2023.

LOURENÇO, António Apolinário. História, ficção e ideologia: representação ideológica e pluridiscursividade em Memorial do convento. Vértice, Lisboa, n. 42, p. 69-77, set. 1991.

MELLO, Renato de. Teatro, gênero e análise do discurso. In: MACHADO, Ida Lúcia; MELLO, Renato (orgs). Gêneros: reflexões em análise do discurso. Belo Horizonte: NAD/FALE/UFMG, 2004, p. 87-106.

REIS, Carlos. História crítica da literatura portuguesa: do neo-realismo ao post-modernismo. Lisboa: Verbo, 2005.

SARAMAGO, José. Manual de pintura e caligrafia. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 1992.

SARAMAGO, José. Memorial do convento. 33. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.

Published

2024-01-26

How to Cite

ALVES-COSTA, Lucas Piter. The narrator’s supernatural place in Baltasar and Blimunda, by José Saramago. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 29, p. 01–12, 2024. DOI: 10.5007/2175-7917.2024.e94644. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/94644. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Articles