Manifestations of gothic in “A sombra da morte” by Mary Elizabeth Braddon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2024.e95020

Keywords:

Female Authorship, English Literature, Sublime, Gothic

Abstract

The fictional genre sensation novel emerged in the 1860s in England with the publication of three novels: The Woman in White (by Wilkie Collins published between 1859 and 1860), East Lynne (by Ellen Wood, published between 1860 and 1861) and Lady Audley’s Secret (by Mary Elizabeth Braddon, published between 1861 and 1862). Braddon became known as one of the leading authors of sensation novels, a genre that incorporated hitherto unusual themes into Victorian fictional narratives, such as murder and bigamy relationships. In this article we will analyze a short story by Mary Elizabeth Braddon, which has terror as a noted characteristic, the result of a historical period in which the gothic, the morbid and the cult of sensations returned to the cultural scene in the 19th century. The idea of the terrible, one of the main sources for the sublime according to the philosopher Edmund Burke, is present in the short story “A sombra da morte” as it is intended to be demonstrated.

Author Biographies

Valéria Augusti, Federal University of Para

Doutora em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas, Brasil (2006). Professora adjunta de Literatura Brasileira na Universidade Federal do Pará e membro do corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Pará. Coordenadora do grupo de pesquisa “Esplendores do crime: narrativas de/sobre criminosos (as) do século XIX aos dias atuais”.

Tassiane Santos, Federal University of Para

Mestra em Estudos Literários pela Universidade Federal do Pará, Brasil (2022). Doutoranda em Estudos Literários no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Pará. Membro do grupo de pesquisa “Esplendores do crime: narrativas de/sobre criminosos (as) do século XIX aos dias atuais”.

References

BOTTING, Fred. Gothic. London and New York: Routledge, 1996.

BRADDON, Mary Elizabeth. A sombra da morte. In: HELOISA, Marcia (org.). Vitorianas Macabras. São Paulo: DarkSide Books, 2020. p. 167-183.

BUFALARI, Fernando Moreira. O romance de sensação: um estudo sobre The Woman in White. 2018. Dissertação (Mestrado em Letras) – Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.

BURKE, Edmund. Uma investigação sobre a origem das nossas ideias sobre o sublime e o belo. Tradução, apresentação, notas de Enid Abreu Dobránszky. Campinas, SP: Papirus: Editora da Universidade de Campinas, 1993.

BURKE, Peter. Cultura popular na Idade Moderna: Europa (1500-1800). São Paulo: Cia das Letras, 2010.

CAVALLARO, Dani. The gothic vision: three centuries of horror, terror and fear. London: Continuum, 2002.

FERNANDES, Auricélio Soares; MOUSINHO, Luiz Antonio Magalhães. Penny Dreadful: um pastiche gótico. Todas as Musas. v. 9, n. 2, p. 135-142, 2018.

HAGER, Kelly. Chipping Away at Coverture: The Matrimonial Causes Act of 1857. BRANCH, nov. 2012. Disponível em: https://www.branchcollective.org/?ps_articles=kelly-hager-chipping-away-at-coverture-the-matrimonial-causes-act-of-1857#_ftn1.end. Acesso em: 15 mar. 2021.

HELOISA, Marcia. Vitoriosas. In: HELOISA, Marcia (org.). Vitorianas Macabras. São Paulo: DarkSide Books, 2020. p. 19-31.

HUGHES, Winifred. The Sensation Novel. In: BRANTLINGER, Patrick; THESING, William B. (ed.). A companion to the victorian novel. USA: Blackwell Publishers, 2002. p. 260-278.

MISHRA, Vijay. The Gothic Sublime. In: PUNTER, David (org.). A new companion to the gothic. West Sussex: John Wiley & Sons Ltd, 2012. p. 288-306.

MONTEIRO, Daniel Lago. No limiar da visão: a poética do sublime em Edmund Burke. 2009. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Departamento de Filosofia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

MONTEIRO, Maria Conceição. O romance sensacionalista inglês. Revista Matraga, n.13, s.p. 2000.

PYKETT, Lyn. The Newgate novel and sensation fiction, 1830-1868. In: PRIESTMAN, Martin. The Cambridge companion to crime fiction. New York: Cambridge University Press, 2003. p. 19-39.

ROSSETTI, Micaela Lüdke. Burke, Kant e Lyotard: reflexões acerca do sublime. Palíndromo, n 12, p. 22-40, 2014.

SALLES, Karina dos Santos. Penny Bloods: o horror urbano na ficção de massa vitoriana. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro. 2015.

SANTANA, Luciana Wolff Apolloni; SENKO, Elaine Cristina. Perspectivas da Era Vitoriana: sociedade, vestuário, literatura e arte entre os séculos XIX e XX. Revista Diálogos Mediterrânicos, n. 10, p. 189-215, 2016.

Published

2024-08-01

How to Cite

AUGUSTI, Valéria; SANTOS, Tassiane. Manifestations of gothic in “A sombra da morte” by Mary Elizabeth Braddon. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 29, p. 01–12, 2024. DOI: 10.5007/2175-7917.2024.e95020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/95020. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Articles