Goya after Goya
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-784X.2019v19n31p71Abstract
The assembly procedure of the poem "Goya después de El Prado", by Hebert Benítez, updates Francisco de Goya's Engraving # 43 and, through heterocrony, incites a reading of the "principle-atlas" (Georges Didi-Huberman) and the configuration of the monster as compossibility and mixture, from the pre-Socratic philosophy of Empedocles of Agrigento. The attribution of value, causality, periodization and, in particular, heterocrony are substrata of this reading scene that seeks to articulate the 1799 engraving and the 1999 poem to the notion of “deactivation of autonomy” (Raúl Antelo) and, on course, finds the heterochrony and the assembly of the artist Leila Danziger, in his exhibition "Navio de emigrantes" (2018/2019).References
D’ORS, Eugenio. En el Prado otra vez. El noli mi tangere de Correggio. In: Lo barroco. Edición preparada por Ángel D’Ors e Alicia García Navarro de D’Ors. Madrid: Editorial Tecnos / Alianza, 2002. p. 117-118.
BENÍTEZ, Hebert. Goya después de El Prado. In: COURTOISIE, Rafael (Org.). Poesía uruguaya: antología esencial. Madrid: Visor Libros, 2010. (La Estafeta del Viento / Colección Visor de Poesia), p. 393-396.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas, ou o gaio saber inquieto (O olho da história, III). Tradução: Márcia Arbex e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018, p. 94-95.
TAVARES, Gonçalo M. Atlas do corpo e da imaginação: teoria, fragmentos e imagens. Alfragide (Portugal): Editorial Caminho, 2013, p. 244-245.
Boletín de la Academia Nacional de Letras: Tercera época, n. 5, 1999, p. 127-128.
PETERLE, Patricia; SANTURBANO, Andrea; BARBOSA, Maria Aparecida (Org.). Coleções literárias. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2014, p. 39.
Cf. GOYA EN EL PRADO. Disponível em: <https://www.goyaenelprado.es/inicio>. Acesso em: 10. fev, 2019.
KIRK, G.S.; RAVEN, J.E.; SCHOFIELD, M. Os filósofos pré-socráticos: história crítica com selecção de textos. 4. ed. Tradução de Carlos Alberto Louro Fonseca. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1994. p, 317.
BARNES, Jonathan. Filósofos pré-socráticos. Tradução de Julio Fischer. São Paulo: Martins Fontes, 1997. P, 211.
SERRES, Michel. Atlas. Tradução de João Paz. Lisboa: Instituto Piaget, 1995, p, 55.
PÉRET, Benjamin. Maria Martins: eternos começos do mundo. In: PONGE, Robert (Org.). Surrealismo e Novo Mundo. Porto Alegre: Editora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 1999. P, 324.
RICHTER, Gerhard. Atlas: photography, collages and sketches 1962-2006. Edited by Helmut Friedel. New York: D-A-P/Distributed Art Publishers, 2007. Outro documento desse “princípio-atlas” é a exposição registrada em DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas: ¿Cómo llevar el mundo a cuestas? Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010. (catálogo).
ROSA, João Guimarães. Sagarana. 31. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1994, p, 326.
LENI, Paul. O gabinete das figuras de cera (Das Wachen figuren kabinett), Alemanha, 1924.
Cf. TAVARES, Gonçalo M. Atlas do corpo e da imaginação: teoria, fragmentos e imagens, op cit., p. 430.
BENJAMIN, Walter – Rua de mão única. Tradução de Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martin Barbosa. São Paulo: Brasiliense, 2011, p, 14.
EINSTEIN, Carl. Documents: 1929. Tradução: Takashi Wakamatsu. Desterro (Florianópolis): Cultura & Barbárie, 2016, p, 7.
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Tradução Alfredo Bosi; São Martins Fontes, 2012, p, 1088.
D’ORS, Eugenio. Goya y lo goyesco: a la luz de la Historia de la Cultura. Valencia: B.Lopez Mezquida Editor, 1946, p, 56.
PÉRES-ORAMAS, Luís. León Ferrari e Mira Schendel: o alfabeto enfurecido. São Paulo: Cosac Naify; Nova York: Museu de Arte Moderna, 2010.
QUIGNARD, Pascal. Ódio à música. Tradução: Ana Maria Scherer. Rio de Janeiro: Rocco, 1999, p, 19-20.
Exposição realizada na Caixa Cultural, São Paulo, de 15 de janeiro a 31 de março de 2019.
DANZIGER, Leila. Navio de emigrantes (catálogo). São Paulo: Caixa Cultural, 2019, p.16.
BENÍTEZ, Hebert. Goya después de El Prado, op. cit., p. 393-396.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors that publish in the Boletim de Pesquisa NELIC agree with the following terms:
a) Authors maintain copyrights and allow the journal to publish their work under the Creative Commons License BY-NC 4.0, which allows the sharing of the work, authorship recognition, and the initial publication in this journal.
b) Authors may sign additional separate contracts for non-exclusive distribution of the version of the work publish in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as book chapter).
c) Authors are authorized and encouraged to publish and share their work online (e.g. in institutional repositories, social media, personal pages, etc.) after the editorial process, once such actions may raise impact and citation of the published work.
d) Authors of approved works authorize the journal to reproduce their content in indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors ensure that the submitted work for publishing is original, and are fully responsible for their content in case of any dispute by third-parties.
![]()
