Drummond’s memory in the family albums: an analysis of “Retrato de família”

Authors

  • Mariane Pereira Rocha Universidade Federal de Pelotas
  • Aulus Mandagará Martins Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-784X.2017v17n28p5

Abstract

This work aims to establish a reflection on the possibility of dialogue between photography and poetry in Carlos Drummond de Andrade. Understanding photography as a multifaceted phenomenon. In this essay, we focus on photography as a device that allows to capture and to hold the past. Benjamin, Barthes and Sontag’s thoughts about the photographic language, that point to a problematization of this capture and memory fixation, will help us to analyze the poem “Retrato de família” from A rosa do povo (1945), to understand how the poem appropriates the photographic language and its culture uses. We perceive from this analysis the reference to the photograph subverts the belief, which is never questioned, that the photo “preserves” the past in a reliably way, so we could retrieve it, since it was kept in the photographic image.

Author Biographies

Mariane Pereira Rocha, Universidade Federal de Pelotas

Mestranda em Literatura Comparada pela Universidade Federal de Pelotas. Possui Licenciatura em Letras com habilitação em Português, Inglês e respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Pampa (2015). 

Aulus Mandagará Martins, Universidade Federal de Pelotas

Professor associado do Centro de Letras e Comunicação da Universidade Federal de Pelotas, exercendo atividades de docência em graduação e pós-graduação. É professor-orientador do Programa de Pós-Graduação em Letras (Área de Literatura Comparada). Atua na área de Letras, com ênfase nos seguintes temas: literatura e história, literatura e trauma, poesia brasileira moderna e contemporânea, poesia e fotografia. 

Published

2018-03-16