Shadows and fresh water

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-784X.2018v18n29p155

Abstract

Attempting to approach the of Raúl Antelo’s procedures, this essay constructs webs and weaves etymological relations between terms that pass through the colportage (“colporteur”), the Arabic word El-Matrac, the mascatearia (travelling peddler), the French word tract, in Portuguese panfleto (pamphlet) and proposes an alignment with the watermen activities. The suggested conjunction leads to the discovery of water in the suburbs of Rio de Janeiro and its subsequent commercialization by the waterman Domingos Camões. Through the crossing of these terms and information, in front of the Carioca toponym – the neighborhood of Água Santa – the text suggests the re-enchantment of the world and the history reactivation (even if invented, fictionalized), as well as the anti-theological-political stance for “a criticism that rescues the acephalous character of existence”, which Antelo challenges us to assume.

Author Biography

Elisabete de Almeida Esteves, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Bete Esteves artista visual e designer, mestre e desde 2014.2 doutoranda em linguagens visuais pela UFRJ, trabalha com vídeo, fotografia, instalações. Explora a interdisciplinaridade com seus dispositivos poéticos e maquínicos unindo experiências artesanais com aparatos mecânicos, digitais e tecnológicos. Em 2016 exibe a individual “sobre a (...) das coisas” no palácio das artes em BH. Também em 2016, em Joinville, participa da mostra “figurinhas avulsas” na Galeria Municipal de Arte de Joinville, ainda nesse mesmo ano é selecionada no salão Luiz Sacilotto de Santo André e do 41 Salão de Ribeirão Preto. Em 2015 itinerou com a individual “pro céu, pro céu, pro céu, pro chão, pro chao...” Projeto escolhido pelo edital Sesi - SP, Bauru, Rio Claro, Campinas e São José dos Campos. Participou da coletiva “DESLIZE” no MAR em 2014. Em 2013 mostrou a individual “MOVENTES” Prêmio Novíssimos IBEU.

Published

2018-09-05