Indigenous literature: echo-writing and [re]captures from Jacques Ranciére’s aesthetical regime of the arts

Authors

  • Alessandra Guterres Deifeld Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-784X.2020.e82770

Keywords:

Indigenous literature, Aesthetical regime of the arts, Democratic life

Abstract

This paper reflects about the communal expansion and the new part-takings from the sensible due to the political and aesthetical revolution made by indigenous individuals in the arts sphere that presents fractures in the consensus, causing the reinforce of dissent and the remodeling of democratic life. The starting point is the indigenous individual legitimation as a one that carries political rights, coming from the 1988’s Brazilian Federative Republic Constitution, together with a guideline from the conceptions of Jacques Rancière about the aesthetical regime of the arts, politics and democracy. To diminish the roaring gap between the context that conceives the technical apparatus mobilized here and the context in where the indigenous people of Pindorama are part of, we proceed an adjust in the lens that evidence the echoes of the indigenous word and temporize its existence.

Author Biography

Alessandra Guterres Deifeld, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (2020). Pós-Graduada em Direito Constitucional pela Universidade do Vale do Itajaí (2019). Graduada em Direito pela Universidade do Vale do Itajaí (2018).

References

CARVALHO, Lucas Bandeira de Mello. Lendo Rancière na América Latina: o regime estético entre democracia e neoliberalismo. Abralic, São Paulo10-3620, ago. 2017. Disponível em: https://abralic.org.br/anais/arquivos/2017_1522198723.pdf. Acesso em: 04 abr. 2021.

CARVALHO, Lucas Bandeira de Mello. Lendo Rancière na América Latina: o regime estético entre democracia e neoliberalismo, op. cit.14. Acesso em: 04 abr. 2021.

Cf. GRAÚNA, Graça. Contrapontos da Literatura Indígena no Brasil, op. cit..

Código Civil dos Estados Unidos do Brasil de 1916. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l3071.htm.

DINATO, D. ReAntropofagia: a retomada territorial da arte. MODOS. Revista de História da Arte. Campinas, v. 3, n. 3, p.276-284, set. 2019. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/mod/article/view/4224. DOI: https://doi.org/10.24978/mod.v3i3.4224

DORRICO, Julie. A oralidade no impresso: o 'eu-nós lírico-político' da literatura indígena contemporânea. Boitatá, Londrina, n. 246-233, ago. 2017.

Geógrafos, geólogos, historiadores, biólogos e afins.

GOULARTE, Raquel da Silva; MELO, Karoline Rodrigues de. A lei 11.645/08 e a sua abordagem nos livros didáticos do ensino fundamental. Entretextos, Londrina, v.13, n. 2-54, jul/dez 2013.

GRAÚNA, Graça. Contrapontos da Literatura Indígena no Brasil. Belo Horizonte: Mazza, 2013.

JESI, Furio. A festa e a máquina mitológica. Boletim de Pesquisa Nelic, [S.L.], v. 14, n. 22-58, 19 dez. 2014. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). http://dx.doi.org/10.5007/1984-784x.2014v14n22p26.

NYN, Juão. Tybyra: uma tragédia indígena brasileira. São Paulo: Selo Doburro, 2020..

PREZIA, Benedito. Marçal Guarani: a voz que não pode ser esquecida. São Paulo: Expressão Popular, 2006. p. 65.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009. 72 p. Tradução de: Mônica Costa Netto.

RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético, op. cit.

ROCHA DA SILVA, Fernanda. As múltiplas vozes de Davi Kopenawa:por uma escrita em multidão. Criação & Crítica, n.28, p., dez. 2020.Disponível em: http://revistas.usp.br/criacaoecritica. Acesso em: 04 abr 2021

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas canibais. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

Published

2022-08-26