.

Authors

  • Tatiana Marcela de Oliveira Bezerra Universidade Federal Rural de Pernambuco/Programa de Pós Graduação em Ciências Florestais
  • Andréa Aparecida Cajueiro Gonçalves Universidade Federal Rural de Pernambuco/Departamento de Biologia

Abstract

Environmental conception and education for teachers of the Federal School of Agrotechology in Vitória, Santo Antão-PE. The rapid environmental modifications resulting from the uncontrolled advance of different human activities constitute a constant threat to biodiversity and may be related to the level of understanding and perception of society in face of the environmental problem. Thus, the present study aimed to identify perceptions of the terms “environment” and “environmental education” by teachers of the Federal School of Agrotechology in Vitória, Santo Antão, as well as knowledge about their environmental practices in the classroom. The results indicated that the teacher’s perception of the terms “environment” and “environmental education” favored basically the traditional trend and a naturalistic viewpoint, relating the terms only to natural aspects. Based on this survey, it was possible to identify the necessity of intense work with the teachers in order to sensitize them to pertinent environmental questions. From this, a list of points was raised for the constitution of a possible Program of Environmental Education at the school, directed not only towards the acquisition of knowledge on environmental subjects, but also towards the provision of an essential strategical tool so that the teachers could become multiplying agents while in the classroom.

Author Biographies

Tatiana Marcela de Oliveira Bezerra, Universidade Federal Rural de Pernambuco/Programa de Pós Graduação em Ciências Florestais

Possui Graduação em Licenciatura Plena em Ciencias Biológicas pela Universidade Católica de Pernambuco, Pós-Graduação em Gestão e Controle Ambiental pela Universidade de Pernambuco, Mestrado em Ciências Florestais pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Atualmente é professora na Especialização em Gestão, Educação e Políticas Ambientais da Universidade Federal Rural de Pernambuco e Técnica Ambiental da Fundação AVSI- Programa Prometrópole.

Mais informações no Currículo Lattes.

Andréa Aparecida Cajueiro Gonçalves, Universidade Federal Rural de Pernambuco/Departamento de Biologia

Possui Graduação em Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural de Pernambuco e Especialização em Gestão Pública pela FAINTVISA - Faculdades Integradas da Vitória de Santo Antão. Atualmente é aluna do Mestrado em Gestão do Desenvolvimento Local Sustentável na Faculdade de Ciências da Administração de Pernambuco/UPE. Atua profissionalmente como Técnico-Administrativo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco - Campus Vitória de Santo Antão.

Mais informações no Currículo Lattes.

Published

2007-01-01

Issue

Section

Artigos