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Authors

  • Renata Manzi de Souza Universidade Federal Rural de Pernambuco / Departamento de Biologia
  • Ângelo Giuseppe Chaves Alves Universidade Federal Rural de Pernambuco / Departamento de Biologia
  • Marcos Souto Alves Universidade Federal Rural de Pernambuco / Departamento de Biologia

Abstract

Students' knowledge on the African giant mollusk Achatina fulica in a public school in the Recife metropolitan region. The African giant mollusk Achatina fulica Bowdich, 1822 was introduced into Brazil in 1988 as a substitute for the European escargot Helix sp. This action did not induce the expected results and the gastropod has become an invasive species according to records in 23 Brazilian states. The presence of A. fulica has been reported to many towns in the state of Pernambuco. This work was carried out in order to evaluate, from an ethnoscientific approach, student knowledge about this giant African mollusk in a public school of Cabo de Santo Agostinho (Pernambuco). The Collective Subject Discourse (CSD) technique was applied to the data obtained. The pupils' discourse revealed the existence of previous knowledge about A. fulica, especially on the following issues: disease transmission, taxonomy, environmental impacts brought about by the introduction of exotic species, and the process of ingress and growth of the mollusk in the human body. The authors emphasize the need of considering students' previous knowledge in order to plan and implement educational strategies related to wildlife conservation and exotic species management.

Author Biographies

Renata Manzi de Souza, Universidade Federal Rural de Pernambuco / Departamento de Biologia

Possui Graduação em Licenciatura Plena Em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Atualmente é Professora do Governo do Estado de Pernambuco.

Mais informações no Currículo Lattes.

Ângelo Giuseppe Chaves Alves, Universidade Federal Rural de Pernambuco / Departamento de Biologia

Possui Graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal da Paraíba, Mestrado em Ciências do Solo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos e Pós-Doutorado em Ciência do Solo (com pesquisa em Etnoecologia/Etnopedologia) na Univeridade Técnica de Lisboa.

Mais informações no Currículo Lattes.

Marcos Souto Alves, Universidade Federal Rural de Pernambuco / Departamento de Biologia

Possui Graduação em Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pernambuco - Faculdade de Filosofia do Recife. Graduação em Licenciatura Em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pernambuco - Faculdade de Filosofia do Recife. Mestrado em Oceanografia pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutorado em Oceanografia (Oceanografia Biológica) pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professor adjunto 4 da Universidade Federal Rural de Pernambuco.

Mais informações no Currículo Lattes.

Published

2007-01-01

Issue

Section

Artigos